لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

انتقاد تند آلمان و فرانسه از رفتار ترامپ در قبال اجلاس گروه هفت


دونالد ترامپ (نشسته) در حال گوش دادن به سخنان آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) و سایر رهبران گروه هفت.
دونالد ترامپ (نشسته) در حال گوش دادن به سخنان آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) و سایر رهبران گروه هفت.

آلمان و فرانسه اقدام «ناگهانی» رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار کشیدن از بیانیه پایانی اجلاس گروه هفت را به تندی مورد انتقاد قرار داده و دونالد ترامپ را به از میان بردن «اعتماد» و رفتار «متناقض» متهم کردند.

انتقاد این دو کشور پس از آن مطرح شد که آقای ترامپ با انتشار توئیتی اعلام کرد که از بیانیه پایانی اجلاس گروه هفت حمایت نخواهد کرد و ایالات متحده نیز آن را امضاء نمی‌کند.

وی روز شنبه ۱۹ خرداد پس از پایان این اجلاس٬ در توئیتی نوشته بود که بیانیه آغازین گروه هفت را که پیشتر پذیرفته بود، به دلیل تشدید اختلافات میان آمریکا و متحدانش، دیگر تائید نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا به طور مشخص جاستین ترودو٬ نخست‌وزیر کانادا، را مورد اشاره قرار داد و از احتمال افزایش تعرفه آمریکا بر واردات خودرو نوشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت خود نوشته که نخست‌وزیر کانادا، «در جریان دیدارها آرام و فروتنانه رفتار کرد، اما همین که او اجلاس را ترک کرد، در کنفرانس خبری گفته است که تعرفه‌های آمریکا توهین‌آمیز است و او مرعوب نخواهد شد».

جاستین ترودو پس از پایان این اجلاس در یک کنفرانس خبری وعده داد که کانادا از ابتدای ماه ژوئیه٬ تعرفه‌های جدیدی علیه محصولات آمریکایی وارداتی به این کشور وضع خواهد کرد.

در حالی‌که ترامپ این عمل جاستین ترودو را «عاری از صداقت و ناشی از ضعف» دانست٬ در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر کانادا صادر کرده، آمده که جاستین ترودو، چیزی افزون بر سخنان رد و بدل شده میان او و آقای ترامپ، نگفته‌ است.

رهبران فرانسه و آلمان با وجود حمایت نکردن ترامپ از بیانیه پایانی اجلاس گروه هفت٬ گفته‌اند که به آن پایبند خواهند ماند.

هایکو ماس٬ وزیر خارجه آلمان، در انتقاد به رفتار ترامپ گفته که وی در چند ثانیه و با توئیتی ۲۸۰ کاراکتری٬ «اعتماد» را از میان برده و بازسازی این اعتماد به زمانی طولانی نیاز دارد.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرده که «اروپای متحد» پاسخی به شعار ترامپ مبنی بر «نخست آمریکا» خواهد بود.

سخنگوی دولت آلمان نیز بر پایبندی برلین به تعهدات خود در این بیانیه تاکید کرده است.

ماس افزوده که این نوع رفتار ترامپ غافلگیرکننده نبود٬ چرا که وی پیشتر در توافق‌ آب و هوایی پاریس و توافقنامه هسته‌ای با ایران نیز رفتار مشابهی داشت.

اشاره وی به اعلام خروج آمریکا از توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی از سوی دونالد ترامپ است که باوجود تلاش‌های چندماهه کشورهای قدرتمند اروپایی٬ صورت گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا که از برنامه موشکی ایران و اقدامات این کشور در خاورمیانه خشمگین است٬ بارها برجام را «بدترین» توافقنامه‌ای خوانده که واشینگتن امضاء کرده است.

وی در اجلاس سران گروه هفت گفته بود که «با همکاری یا بدون» همکاری اعضای این گروه٬ «بلندپروازی‌های هسته‌ای» ایران را مهار خواهد کرد.

فرانسه و اتحادیه اروپا هم اعلام کرده‌اند که به بیانیه این اجلاس وفادار خواهند ماند و یکی از مقام‌های دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه که به هویت وی اشاره‌ای نشده٬ کناره‌گیری از بیانیه‌ پایانی اجلاس گروه هفت را نشانه «تناقض و ناسازگاری» عنوان کرده است.

به گفته وی٬ همکاری‌های بین‌المللی نمی‌تواند بر اساس «عصبانیت» و «نیش‌زدن» صورت بگیرد و باید در این زمینه٬ «جدی» بود.

این در حالی است که لری کودلو٬ یکی از مشاوران اقتصادی ارشد کاخ سفید، جاستین ترودو را به «خیانت» به رئیس‌جمهوری آمریکا و دست‌کم گرفتن وی در آستانه دیدار تاریخی وی با رهبر کره شمالی متهم کرده است.

این دیدار قرار است روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG