لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

ترامپ: با کشورهای گروه هفت یا بدون آنها جاه‌طلبی هسته‌ای ایران کنترل خواهد شد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۱۹ خرداد در پی حضور در جلسات نشست سران هفت کشور صنعتی معروف به «گروه هفت» گفت که «گروه هفت مصمم است جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کند.»

او در بیانیه‌ای گفت که در این نشست «طیف گسترده‌ای از تهدیدها برای امنیت ملی به بحث گذاشته شد، ازجمله تهدید ایران و کشورهای گروه هفت به کنترل بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران متعهد می‌مانند و بدون آنها [کشورهای گروه هفت] یا همراه با آنها، این بلندپروازی‌ها کنترل خواهد شد.»

وی تأکید کرد که «تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و کسانی که این ایدئولوژی مرگبار را گسترش می‌دهند نیز هم‌چنان ادامه خواهد یافت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ترامپ پس از گفت‌وگوهای خود در این نشست که طی دو روز جمعه و شنبه در کبک کانادا برگزار شد اعلام کرد که با سران شش کشور صنعتی دیگر در مورد نیاز به تجارت «عادلانه و دوجانبه» و هم‌چنین راه‌های مقابله با «تهدید ایران» تبادل نظر کرده‌است.

دونالد ترامپ کشورش را از توافق اتمی با ایران، موسوم به «برجام»، خارج کرده‌است که این امر با مخالفت دیگر کشورهای طرف این توافقنامه یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین مواجه است.

ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران برای منطقه و جهان یک تهدید است اما بین دولت ترامپ و کشورهای متحد آمریکا در نحوه کنترل این برنامه اختلاف نظر پیش آمده‌است. جمهوری اسلامی ایران این نگرانی‌ها را «بی‌پایه» می‌داند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه، زودتر از موعد، نشست گروه هفت را ترک کرد و قرار است در فاصله کمی پس از آن، سه‌شنبه آینده ۱۲ ژوئن، برای دیدار و گفت‌وگو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی رهسپار سنگاپور شود.

اختلاف در مورد تعرفه‌های تجاری

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ روز شنبه پیش از ترک نشست، به سران گروه هفت گفت که ایالات متحده خواستار «پایان سریع» رسومات تجاری است که به گفته او باعث خروج بی‌سابقه شرکت‌های آمریکایی از ایالات متحده و فرار مشاغل از این کشور شده‌است.

بنا بر گزارش‌هاف آقای ترامپ پیش از ترک نشست کبک به سران گروه هفت پیشنهاد کرد که آنها تمامی تعرفه‌ها و موانع تجاری را از طرف خود لغو کنند.

این در حالی است که تصمیم هفته گذشته دولت آمریکا برای اعمال تعرفه سنگین بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک خشم شرکای تجاری واشینگتن را در پی داشته‌است. برخی از این کشورها نیز در مقابل، مالیات‌های تازه‌ای بر محصولات آمریکایی اعمال کرده‌اند.

در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز جمعه سازوکاری برای حل چالش تجاری بین آمریکا و متحدانش مطرح کرده‌است.

به گزارش رویترز، یک مقام آلمانی در این زمینه گفته‌است، پیشنهاد خانم مرکل بر اساس سازوکار «ارزیابی مشترک و گفت‌وگو» است. با این حال جزییات بیشتری از طرح صدر اعظم آلمان منتشر نشده‌است اما مقام‌های حاضر در نشست گروه هفت گفته‌اند، همه رهبران حاضر در اجلاس از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند.

یک مقام دیگر حاضر در این اجلاس گفته‌است، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز پیشنهاد کرده‌است که برای حل اختلافات به واشینگتن برود.

در همین حال، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه به اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار داده‌است که وارد جنگ تجاری بر سر تعرفه‌ها نشوند. وی در عوض خواستار توجه به تولید مازاد فولاد چین شده‌است.

آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد اعلام کرد، پس از یک دوره معافیت موقت در مورد مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داده‌است. دونالد ترامپ پیشتر گفته بود، این اقدام برای مقابله با «تهدیدها علیه امنیت ملی» انجام شده‌است.

دولت ترامپ در مورد فولاد و آلومینیوم، برخی از کشورها نظیر استرالیا، آرژانتین و کره جنوبی را مشمول معافیت دائم کرده اما این کشورها نیز در صادرات به آمریکا باید مطابق سهمیه عمل کنند.

موضوع عضویت دوباره روسیه

رئیس جمهوری آمریکا پیش از ورود خود به کبک در روز جمعه پیشنهاد کرد که روسیه نیز بار دیگر به گروه هفت ملحق شود.

او با ذکر این‌که «ما به دنبال صلح در جهانیم»، بازگشت روسیه به گروه هفت را «به نفع» این گروه دانست.

روسیه پس از ضمیمه ساختن شبه‌جزیره کریمه، متعلق به اوکراین، به خاک خود و کمک‌هایش به جدایی‌طلبان شرق اوکراین، از «گروه هشت» اخراج شد.

به دنبال توصیه دونالد ترامپ به ملحق شدن مجدد روسیه به «گروه هفت» و تبدیل آن به «گروه هشت» پیشین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیش‌بینی کرد که مذاکره با همتای آمریکایی‌اش می‌تواند «سازنده و مفید» باشد.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان. پ.پ

XS
SM
MD
LG