لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

ترامپ می‌گوید از تأیید بیانیه پایانی گروه هفت صرف نظر کرده‌است


رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت از نماینده کشورش در اجلاس گروه هفت خواسته از تأیید بیانیه پایانی گروه هفت خودداری کند. پیشتر گزارش شده بود این بیانیه مورد تأیید هر هفت کشور قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از اختلافات میان ایالات متحده و دیگر اعضای گروه است.

دونالد ترامپ روز ۱۹ خرداد، در حساب کاربری خود در توئیتر گفت پس از «اظهارات غیرواقعی» جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، او از نماینده ایالات متحده در نشست گروه هفت در کبک، خواسته است از امضا و تأیید بیانیه نهایی خودداری کند. آقای ترودو گفته بود تمامی هفت قدرت اقتصادی جهان با بیانیه نهایی «موافقت کرده‌اند».

بیانیه‌ گروه هفت بر لزوم همکاری‌های اقتصادی، سخت‌گیری در برابر دولت روسیه و کنترل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشته است «نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، در جریان دیدارهای گروه هفت تنها به این دلیل آرام و فروتنانه رفتار کرد، که پس از خروج من از اجلاس در کنفرانس خبری بگوید "تعرفه‌های آمریکا توهین‌آمیز است" و او "مرعوب نخواهد شد"».

آقای ترامپ افزوده است که این عمل عاری از صداقت و ناشی از ضعف بود: «تعرفه‌های ما در واکنش به ۲۷۰ درصدی‌ست که او روی لبنیات کشیده‌است».

او سپس نوشته است «در حالی‌که مشغول بررسی تعرفه‌ خودروهایی هستیم که به بازار ایالات متحده سرازیر شده‌اند، من از نماینده آمریکا (در نشست گروه هفت) خواستم که از تأیید بیانیه خودداری کند».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی اتحادیه اروپا می‌گوید اعضای گروه «همان‌طور که قبلا همه موافقت کرده بودند، به بیانیه وفادار می‌مانند».

در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر کانادا صادر کرده، آمده است که جاستین ترودو، چیزی افزون بر سخنان رد و بدل شده میان او و آقای ترامپ، نگفته‌ است.

موضع‌گیری تازه رئیس‌جمهوری آمریکا و اظهارات مطرح‌شده از سوی دیگر اعضای هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان، در ادامه تنش‌هایی‌ست که در ماه‌های اخیر میان واشینگتن و شـش کشور دیگر شکل گرفته بود؛ تنش‌هایی بر سر روسیه، روابط تجاری و بازرگانی، تعرفه‌های تازه، پیمان مبارزه با تغییرات آب‌ هوایی و یا توافق هسته‌ای ایران.

با این همه گزارش شده بود که هر هفت عضو، یعنی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، آلمان، ایتالیا و کانادا، بر سر بیانیه مشترک پایانی به توافق رسیده‌اند.

در حال حاضر در مورد این‌که بیانیه نهایی اجلاس کبک، با امضای هر هفت عضو صادر شود، تردیدهایی مطرح شده‌است؛ بیانیه‌ای که در پایان نشست هفت کشور صادر می‌شود و بیانگر مشترکات گروه است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خواستار بازگشت روسیه به گروه شده بود. گروهی که برای مدتی روسیه در آن حضور داشت و گروه هشت نیز نامیده می‌شد، اما در پی بحران اوکراین و تشدید اختلافات میان غرب و مسکو، روسیه از آن کنار گذاشته شد.

اما آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در آغاز نشست کبک تاکید کرده بود بازگشت روسیه به این گروه تنها در صورت «پیشرفت اساسی» در پیوند با مسائل مربوط به اوکراین، ممکن است.

اما این تنها موضوع روسیه و رویکرد در قبال آن نبود که به اختلافات میان آمریکا و اعضای گروه هفت دامن زده‌است. بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند اختلافات میان واشینگتن و متحدانش در این گروه، در تاریخ معاصر کم‌سابقه است.

در بیانیه نهایی گروه که در حال حاضر مشخص نیست آیا آمریکا نیز بخشی از آن خواهد بود یا نه، مسئله ایران، برنامه اتمی تهران و حمایت جمهوری اسلامی از «گروه‌های تروریستی» نیز مطرح شده بود.

در این بیانیه، گروه هفت «متعهد شده‌است صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را، به موازات تعهدات بین‌المللی این کشور و عدم نزدیکی به ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای، به‌شکل پایداری تضمین کند».

در بخشی دیگر از بیانیه نیز گفته شده «ما هرگونه حمایت مالی ایران از تروریسم، از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم. همچنین از ایران می‌خواهیم نقش سازنده در تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم و دستیابی به راه‌حل سیاسی، آشتی و صلح در منطقه، ایفا کند».

خود آقای ترامپ، ۱۹ خرداد گفته بود که «گروه هفت مصمم است جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کند».

در بیانیه نهایی اشاره‌ای به توافق اتمی تیر ماه ۱۳۹۴ میان دولت باراک اوباما، تهران، آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، نشده‌است.

دونالد ترامپ اجلاس کانادا را، پیش از دیگر رهبران گروه هفت، به مقصد سنگاپور ترک کرد. او قرار است ۲۲ خرداد ماه در این کشور با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی دیدار و مذاکره کند.

با استفاده از گزارش اروپای آزاد، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG