لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

بازرسان آژانس هفته آينده به کره شمالی می روند


نماینده آمریکا احتمال داده است که تا پايان سال جاری ميلادی کره شمالی به طور کامل از سلاح های هسته ای پاکسازی شود.
نماینده آمریکا احتمال داده است که تا پايان سال جاری ميلادی کره شمالی به طور کامل از سلاح های هسته ای پاکسازی شود.

آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد بازرسان اين آژانس هفته آينده راهی کره شمالی می شوند تا مراحل مقدماتی لغو فعاليت های هسته ای اين کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.


در همين رابطه، کريستوفر هيل، نماينده دولت آمريکا در گفت و گوهای شش جانبه، که برای رايزنی در باره برنامه های اتمی کره شمالی به اين منطقه از آسيا سفر کرده است، روز سه شنبه در سئول، پايتخت کره جنوبی، به خبرنگاران گفت که کره شمالی سرمايه های مسدود شده خود را دريافت کرده است و بايد در قبال آن با بازرسان آژانس همکاری نزديکتری داشته باشد.


نماينده دولت آمريکا معتقد است عليرغم تاخير پيش آمده در روند خلع سلاح اتمی کره شمالی، اين احتمال همچنان وجود دارد که تا پايان سال جاری ميلادی کره شمالی به طور کامل از سلاح های هسته ای پاکسازی شود.


سه روز پس از اعلام آمادگی کره شمالی برای ورود مجدد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به آن کشور، رسانه های ژاپنی روز سه شنبه، نوزدهم ژوئن، از کمک دو ميليون دلاری دولت آمريکا به کره شمالی خبر دادند.

در واکنشی ديگر، دولت چين نيز اقدام اخير کره شمالی در دعوت از بازرسان آژانس را مورد ستايش قرار داد و ابراز اميدواری کرد که همه کشورهای درگير به تعهدات خود در اين باره عمل کنند.


از سوی دیگر، سه روز پس از اعلام آمادگی کره شمالی برای ورود مجدد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به آن کشور، رسانه های ژاپنی روز سه شنبه، نوزدهم ژوئن، از کمک دو ميليون دلاری دولت آمريکا به کره شمالی خبر دادند.


بنا به گزارش روزنامه مانيچی شيمبون، چاپ ژاپن، دولت آمريکا در نظر دارد علاوه بر ۵۰ هزار تن سوخت اوليه که در پيمان خلع سلاح اتمی کره شمالی تعيين شده است، دو ميليون دلار کمک نقدی را نيز در اختيار اين کشور قرار دهد تا صرف امور بشردوستانه در کره شمالی شود.


اين روزنامه به نقل از منابع آمريکايی اعلام کرد کره جنوبی نيز متعهد شده است در ازای تعطيلی نيروگاه يونگ بيون، پنجاه هزار تن سوخت اوليه را به تنهايی در اختيار اين کشور قرار دهد.


علاوه بر اين، در صورتی که کره شمالی همه برنامه های هسته ای خود را متوقف کند ۹۵۰ هزار تن ديگر نفت در اختيار آن کشور قرار می گيرد و روابط ديپلماتيک کره شمالی با جهان خارج به حالت عادی باز می گردد.


اين روزنامه ژاپنی هدف دولت آمريکا از کمک دو ميليون دلاری به کره شمالی را نشانه حسن نيت و تعهد آمريکا در قبال پيمان خلع سلاح اتمی سيزدهم فوريه اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG