لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

آژانس خواستار مهر و موم نیروگاه اتمی کره شمالی شد


اولی هونین، بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به کره شمالی وارد پکن شد.
اولی هونین، بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به کره شمالی وارد پکن شد.

يک گروه از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی که قرار است برای انجام مقدمات برچيدن مهمترين نيروگاه اتمی کره شمالی به پيونگ يانگ سفر کند، بامداد روز دوشنبه از وين، پايتخت اتريش، وارد پکن شد.


اين تيم چهار نفره که اولی هی نونن، بازرس ارشد آژانس بين المللی انرژی اتمی آن را سرپرستی می کند پس از توقف يک روزه در اين شهر، روز سه شنبه برای ديداری پنج روزه از کره شمالی پکن را به مقصد پيونگ يانگ ترک خواهد کرد تا مقدمات بازگشت بازرسان آژانس به آن کشور را فراهم کند.


آقای هی نونن، در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه پکن هدف از اين سفر را حصول اطمينان از تعليق برنامه های اتمی نيروگاه يونگ بيون در کره شمالی اعلام کرد و گفت اين نيروگاه بايد مهر و موم شود.


در همين رابطه، خبرگزاری دولتی کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که سرمايه های اين کشور از يک بانک روسی به پيونگ يانگ منتقل شده و کره شمالی آماده است تا پيمان خلع سلاح اتمی را اجرا کند.


اين خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی قدم بعدی را گفت و گو با نمايندگان آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره توقف برنامه های هسته ای خود عنوان کرده است.


سفر اين تيم بلندپايه آژانس به کره شمالی تنها چند روز پس از ديدار کريستوفر هيل، مذاکره کننده اصلی دولت آمريکا از پيونگ يانگ صورت می گيرد.


کره شمالی که در تلاش برای ساخت بمب اتمی، بازرسان آژانس را در سال ۲۰۰۲ ميلادی از آن کشور اخراج کرده بود در زير فشار تحريم های جهانی هفته گذشته با ارسال دعوتنامه از بازرسان آژانس برای ورود مجدد به آن کشور دعوت کرد تا درباره توقف برنامه های هسته ای خود با آنها گفت و گو کند.


در پی آزاد شدن سرمايه های کره شمالی که از سال ۲۰۰۵ ميلادی در بانکو دلتای آسيا در ماکائو توقيف شده بود، انتظار می رود مرکز اصلی فعاليت های اتمی آن کشور تا پايان ماه آينده ميلادی تعطيل شود.


XS
SM
MD
LG