لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

«کره شمالی نیروگاه اتمی یونگ بیون را تخلیه می کند»


گزارش ها حاکی است فعاليت های کره شمالی طی يکی دو هفته اخير با شدت بيشتری کنترل می شود.
گزارش ها حاکی است فعاليت های کره شمالی طی يکی دو هفته اخير با شدت بيشتری کنترل می شود.

رسانه های کره جنوبی روز سه شنبه گزارش دادند که کره شمالی احتمالا خود را برای توقف برنامه های هسته ای آماده می کند.


بر اساس گزارش اين روزنامه ها، تصاوير ماهواره ای از نقل و انتقالات وسايل نقليه و کارگران در اطراف نيروگاه هسته ای يونگ بيون نشان می دهد اين کشور در حال تخليه اين نيروگاه است.


در همين حال، يک مقام ارشد سازمان جاسوسی کره جنوبی به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت که تمامی فعاليت های کره شمالی در اطراف اين نيروگاه به دقت زير نظر گرفته شده و مورد تجزيه و تحليل قرار می گيرد.


گزارش ها حاکی است فعاليت های کره شمالی طی يکی دو هفته اخير با شدت بيشتری کنترل می شود.


اين کشور مهلت شصت روزه ای را که برای توقف برنامه های هسته ايش در نظر گرفته شده بود در چهاردهم آوريل جاری زير پا گذاشت و به فعاليت های هسته ای خود در نيروگاه يونگ بيون ادامه داد.


اما انتشار گزارش روزنامه های کره جنوبی اين اميد را به روند مذاکرات شش جانبه باز گردانده است که کره شمالی عليرغم تاخير پيش آمده در اجرای پيمان سيزدهم فوريه، با تعطيلی مهمترين نيروگاه اتمی خود خواستار همکاری با جامعه جهانی شده است.


اگر گزارش روزنامه های کره جنوبی تاييد شود، اين اولين بار از سال ۲۰۰۲ ميلادی است که کره شمالی فعاليت هسته ای نيروگاه های خود را متوقف می کند.


گفته می شود طی چند سال فعاليت اتمی، اين کشور موفق شده است چندين بمب هسته ای بسازد.


در گفت و گوی تلفنی روز سه شنبه سونگ مين سون، وزير امور خارجه کره جنوبی، و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، طرفين ابراز اميدواری کردند کره شمالی به زودی با روند خلع سلاح اتمی خود همکاری خواهد کرد.


وزرای خارجه دو کشور آمريکا و کره جنوبی تاکيد کردند مشکل مالی کره شمالی حل شده و اظهار داشتند برای گفت و گو با کشورها و سازمانهای درگير در مسئله مالی کره شمالی آمادگی دارند.


XS
SM
MD
LG