لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

تبادل آتش توپخانه میان کره شمالی و کره جنوبی در مرز دو کشور


نمایی از یک رزمایش کره جنوبی که خشم کره شمالی را برانگیخته است.
نمایی از یک رزمایش کره جنوبی که خشم کره شمالی را برانگیخته است.

کره شمالی و جنوبی روز پنجشنبه ۲۹ مرداد نوار مرزی یکدیگر را که به شدت نظامی است زیر آتش سنگین توپخانه گرفتند. این حملات تاکنون تلفاتی به جا نگذاشته ولی تنش بین دو کشور را به مرحله خطرناکی رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شلیک توپخانه از سوی کره شمالی پس از پایان مهلت ۴۸ ساعته این کشور به کره جنوبی برای خاموش کردن بلندگوهای پخش تبلیغات در نوار مرزی آغاز شد.

وزارت دفاع کره جنوبی تهدید کره شمالی را رد کرده و گفته است که پخش تبلیغات از بلندگو‌ها ادامه خواهد یافت.

به گفته صاحبنظران، شلیک متقابل توپخانه در مرز زمینی دو کره کم سابقه است چون هر دو طرف می‌دانند که چنین حملاتی ممکن است به یک زد و خورد فاجعه بار بین دو کشور منجر شود که از نظر رسمی هنوز در حالت جنگ قرار دارند.

اوایل ماه جاری بر اثر انفجار مین، دو پرسنل گارد مرزی کره جنوبی به شدت مجروح شدند و برگزاری رزمایش نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا، کره شمالی را به شدت خشمگین کرد. توپ باران متقابل روز پنجشنبه در ادامه این تنش‌ها اتفاق افتاد.

وزارت دفاع کره جنوبی اواخر وقت پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهای کره شمالی حوالی ساعت چهار بعد از ظهر نوار مرزی این کشور را توپ باران کردند.

دقایقی بعد تاسیسات بلندگوهای تبلیغات این کشور هدف گرفته شد ولی ظاهرا گلوله‌های شلیک شده به خاک کره جنوبی اصابت نکرده و در نوار حائل و چهار کیلومتری بین مرزهای دو کشور فرود آمده‌اند.

ارتش کره جنوبی با شلیک چندین گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری به آتش توپخانه کره شمالی پاسخ داد که به گفته وزارت دفاع این کشور، قلمرو کره شمالی در نوار حائل و غیرنظامی بین مرزهای دو کشور را هدف گرفتند.

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، ساکنان ناحیه یئون چئون واقع در ۶۰ کیلومتری شمال سئول پایتخت کره جنوبی تخلیه شدند.

نیروهای مسلح کره جنوبی به حالت آماده باش درآمده و رییس جمهور این کشور پس از تشکیل جلسه شورای امنیت ملی دستور داد به هرگونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی با قاطعیت پاسخ داده شود.

خبرگزاری فرانسه از قول دن پینکستون کار‌شناس کره در دفتر موسسه پژوهشی گروه بین المللی بحران در شهر سئول می‌نویسد که این وضعیت هر دو کشور را در یک حالت رویارویی خطرناک قرار داده است. به اعتقاد او، شلیک توپخانه کره شمالی به خاک کره جنوبی بسیار تعجب آور است چون ریسک بسیار بالایی دارد.

دن پینکسون می‌افزاید: «اگر کره شمالی به یک هدف استراتژیک شلیک کرده بود و یا این توپ باران تلفاتی به جا می‌گذاشت واکنش کره جنوبی بسیار جدی‌تر می‌بود و در آن صورت شرایط برای یک رویارویی نظامی جدی فراهم می‌شد».

از چند هفته پیش و انفجار مین در نوار مرزی دو کشور که دو سرباز کره جنوبی بر اثر آن مجروح شدند، تنش بین دو کشور رو به افزایش بوده است.

کره جنوبی می‌گوید این مین‌ها را کره شمالی کار گذاشته است و به تلافی این اقدام پخش تبلیغات توسط بلندگوهای قوی در نوار مرزی را که بیش از ده سال خاموش بوده‌اند، از سر گرفت.

کره شمالی دخالت در این مین‌گذاری را تکذیب کرد و در مقابل تهدید کرد که تاسیسات تبلیغات مرزی و بلندگوهای کره جنوبی را بدون هیچ ملاحظه‌ای توپ باران خواهد کرد.

پس از برگزاری رزمایش سالانه مشترک کره جنوبی و آمریکا که دوشنبه این هفته آغاز شد، دولت کره شمالی تهدیدهای خود را تکرار کرد.

آخرین مورد از حمله مستقیم کره شمالی به خاک کره جنوبی در نوامبر ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. براثر توپ باران یک جزیره مرزی کره جنوبی دو سرباز و دو غیرنظامی کشته شدند.

کره جنوبی در واکنش به آن توپ باران، مواضعی را در خاک کره شمالی زیر آتش توپخانه گرفت و در یک دوره کوتاه احتمال وقوع درگیری نظامی گسترده بین دو کشور افزایش یافت.

در اکتبر سال ۲۰۱۴ گارد مرزی کره شمالی به سوی بالون‌هایی که فعالان سیاسی کره جنوبی به هوا فرستاده و هزاران اعلامیه را علیه رژیم کره شمالی پخش می‌کردند، شلیک کردند.

این حادثه باعث شد که نیروهای مرزی دو کشور با مسلسل‌های سنگین به مواضع طرف مقابل شلیک کنند و ملاقات برنامه ریزی شده بین مقامات ارشد دو کشور نیز لغو شد.

XS
SM
MD
LG