لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

نروژ به خاطر جنگ یمن صادرات اسلحه به امارات متحده عربی را متوقف کرد


جنگ در یمن بین شورشیان حوثی و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که امارات نیز بخشی از آن است از حدود سه سال پیش آغاز شده است.
جنگ در یمن بین شورشیان حوثی و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که امارات نیز بخشی از آن است از حدود سه سال پیش آغاز شده است.

دولت نروژ روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه اعلام کرد که بر اساس ارزیابی خود از وضعیت یمن و به عنوان اقدامی پیشگیرانه صادرات اسلحه و مهمات به امارات متحده عربی را متوقف می‌کند.

جنگ در یمن بین شورشیان حوثی و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که امارات متحده عربی نیز بخشی از آن است از حدود سه سال پیش آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اریکسن سوریده وزیر خارجه نروژ گفت: «هیچ اطلاعاتی» در دست ندارد که نشان دهد صادرات تسلیحاتی نروژ در جنگ یمن به کار گرفته شده ولی در مورد بحران بشری در آن کشور «نگرانی‌های جدی» وجود دارد.

دولت امارت متحده عربی به تصمیم اخیر دولت نروژ واکنش نشان نداده است.

از مارس ۲۰۱۵ جنگ بین شورشیان حوثی و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و نیروهای دولت سابق یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، آغاز شده است.

با توجه به بن‌بست خونین در این جنگ نیروهای ائتلاف پیشرفت محدودی داشته‌اند و شورشیان حوثی مورد حمایت ایران هنوز شهر صنعا، پایتخت، و بخش گسترده‌ای از نواحی شمالی یمن را در کنترل دارند.

در طول جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده، بیش از سه میلیون نفر آواره شده و بیماری وبا شیوع پیدا کرده است.

روز سه‌شنبه روزنامه نروژی «وردنز گانگ» ویدئویی از شورشیان یمن را منتشر کرد که در آن حوثی‌ها ادعا کردند «یک زیردریایی جاسوسی آمریکا» را کشف و تصاحب کرده‌اند.

روزنامه نروژی گفت: این زیردریایی مدل رموس ۶۰۰ یک شناور خودکار ساخت گروه صنعتی نروژی کونگزبرگ است. شرکت صنعتی گونگزبرگ و یا ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. در عین حال مشخص نیست که این زيردريايی چه زمانی تصاحب شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید وزیر خارجه نروژ روز چهارشنبه گفت از سال ۲۰۱۰ فروش اسلحه و مهمات به امارات متحده عربی مجاز شده است.

تصمیم اخیر دولت نروژ برای تعلیق صادرات اسلحه و مهمات به امارات متحده عربی روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷ اتخاذ شده است.

خبرگزاری نروژی ان‌تی‌بی‌ گزارش داد که حجم فروش تسلیحات، مهمات و سایر تجهیزات نظامی نروژ به امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲.۳ میلیون دلار بوده است.

مسئول بخش نروژ سازمان خیریه و بین‌المللی نجات کودکان گفت «این یک تصمیم مهم و درست است».

او در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال کرد افزود: «تصمیم دولت نروژ برای سایر کشورهای صادر کننده اسلحه می‌تواند یک سرمشق باشد تا در مورد نقض مکرر قوانین بین‌المللی برخورد مسئولانه‌ای داشته باشند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG