لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

اوباما: خلاصه مذاکرات با ایران به اسرائیل و کشورهای منطقه داده شده


رییس جمهوری آمریکا می‌گوید که ایالات متحده، اسرائیل و برخی کشورهای دیگر را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما روز سه‌شنبه چهارم فروردین در کنفرانس خبری مشترک با اشرف غنی‌زی همتای افغان خود گفت که وی درباره انتشار گزارشی پیرامون جاسوسی اسرائیل از مذاکرات محرمانه ایران و شش قدرت جهانی اظهار نظر نمی‌کند، اما اطمینان می‌دهیم که اطلاعات درباره روند مذاکرات هسته‌ای با ایران به اسرائیل و کشورهای منطقه داده شده است.

اشاره وی به جاسوسی اسرائیل، گزارشی است که روزنامه وال استریت جورنال روز سوم فروردین منتشر کرد و مدعی شد که اسرائیل از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی پشت درهای بسته جاسوسی کرده است.

اسرائیل این گزارش را رد کرده است.

وی در ادامه گفت که مذاکرات تنها زمانی به توافق خواهد انجامید که آمریکا مطمئن باشد این توافق جلوی ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران را خواهد گرفت.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که بعد از توافق هسته‌ای، همه طرفین می‌توانند مانند خود وی در جریان جزئیات مذاکرات قرار بگیرند تا مطمئن شوند که توافق خوبی صورت گرفته است.

ایران و شش قدرت جهانی تلاش دارند تا آخر ماه مارس (۱۱ فروردین) به توافق سیاسی و تا آخر ماه ژوئن به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

در این میان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا روز سه‌شنبه اعلام کرد در صورتی که تا آخر ماه جاری توافق سیاسی با ایران حاصل نشود، لایحه تشدید تحریم‌های ایران در سنا به رای گذاشته خواهد شد.

وی گفت که اگر هیچ توافقی حاصل نشود، «موج سنگین دیگری از تحریم‌ها درمان مناسبی خواهد بود».

این سناتور آمریکایی در ادامه گفت که اگر توافقی حاصل شود، قانونگذاران آمریکایی باید لایحه‌ای را تصویب کنند که رییس جمهوری را ملزم کند متن توافق را برای تایید به کنگره بفرستد.

اوباما تهدید کرده است که هر دو لایحه را وتو خواهد کرد.

در این میان اعضای دمکرات سنا تلاش کرده‌اند که رای‌گیری درباره این لوایح را تا نیمه ماه آینده میلادی به تاخیر بیندازند.

با این‌حال، جمهوریخواهان که اکثریت را در هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا در دست دارند، نگران هستند که دولت اوباما امتیازات بیشتری به ایران بدهد.

XS
SM
MD
LG