لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

بریتانیا: ایران برای توافق هسته‌ای باید امتیازات بیشتری بدهد


وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای باید امتیازات بیشتری واگذار کند و مسائل لاینحل زیادی برای دستیابی به توافق باقی مانده است.

فیلیپ هاموند که به عربستان سعودی سفر کرده است، روز دوشنبه سوم فروردین پس از گفت‌وگو با سعود الفیصل همتای عربستانی خود به خبرنگاران گفت که در مذاکرات هسته‌ای با ایران «هنوز بسیاری از موارد دشوار وجود دارد که لاینحل باقی مانده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت که اگرچه طی هفته‌های گذشته مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی «پیشرفت چشمگیری» داشته است، اما رسیدن به توافق جامع هسته‌ای «بسیار پرچالش» خواهد بود.

به گفته وی، «ما اگر خواهان دستیابی به توافق هستیم، ایران باید اقدامات چشمگیر بیشتری انجام دهد».

وزیر خارجه بریتانیا که کشورش عضو تیم مذاکره هسته‌ای با ایران است، در ادامه اظهار داشت که قبل از تفاهمی قابل توافق، مسائل پیچیده و سختی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

به گفته وی، رسیدن به توافقی جامع پایدار و تحقق پذیر با چالش‌های زیادی مواجه است، اما دستیابی به این توافق «مورد علاقه همه طرفین» است.

چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان- اعضای گروه پنج به علاوه یک- در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق سیاسی تا آخر ماه مارس و توافق جامع هسته‌ای تا آخر ماه ژوئن هستند.

فیلیپ هاموند در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود گفت: در مذاکرات با مقامات عربستان به آن‌ها اطمینان داده است که بریتانیا رسیدن به توافق «به هر قیمتی» را قبول نخواهد کرد.

وی افزود: توافق درست این است که به ایران اجازه می‌دهد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد، اما از «ظرفیت توسعه ساخت بمب هسته‌ای» ایران جلوگیری کند.

وزیر خارجه بریتانیا گفت ما کماکان بر موضع خود مبنی بر اینکه «عدم توافق از یک توافق بد بهتر است» مصمم هستیم.

با این حال شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داده است که سعود الفیصل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بریتانیایی خود گفته است که «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، امنیت منطقه و جهان را در معرض تهدید قرار می‌دهد».

او اظهار داشت: «نمی‌توان به ایران توافقی هدیه کرد که مستحق آن نیست».

در این میان عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیات مذاکره‌کننده ایران در مورد برنامه اتمی، روز دوم فروردین در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران، گفت که هر توافقی باید متعادل و متوازن باشد و قابلیت برگشت‌پذیری یا برگشت‌ناپذیری در آن برای طرف‌ها مساوی باشد.

عباس عراقچی در مورد ادامه مذاکرات از پنجم فروردین نیز گفته است از نظر فنی راه‌حل‌هایی پیدا شده ولی از لحاظ سیاسی کماکان باید به تلاش‌ها ادامه دهیم.

XS
SM
MD
LG