لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

عراقچی: هر توافقی باید متعادل و متوازن باشد


عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده ایران در مورد برنامه اتمی، دوم فروردین ماه در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، گفته است هر توافقی باید متعادل و متوازن باشد و قابلیت برگشت‌پذیری یا برگشت‌ناپذیری در آن برای طرف‌ها مساوی باشد.

معاون وزیر خارجه ایران، با تاکید بر وجود پیشرفت‌ها در برخی موارد از مذاکرات اتمی، به شبکه یک تلویزیون دولتی ایران گفته است در صورت ایجاد رویکردی «متوازن»، رسیدن به توافق ممکن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این مقام دولت تهران در بخشی از سخنان خود گفته است «طرف‌های مقابل» ایران طی مذاکرات لوزان، «به طور کامل هماهنگ نبودند» و همین موضوع سبب شد تا «جلسه‌ای تشکیل دادند و سعی کردند به هماهنگی مواضع خود برسند».

این گفته‌ها یک روز پس از آن بیان می‌شود که وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه، اعضای گروه ۵+۱ در مذاکرات اتمی با ایران، طی دیداری در لندن، بر وجود «هدف مشترک» میان خود تاکید کرده و گفتند زمان آن است که جمهوری اسلامی «تصمیم‌های سختی» بگیرد.

وزیران خارجه ایران طی روزهای منتهی به پایان سال خورشیدی ۱۳۹۳ در لوزان سوئیس گفت‌وگوهای فشرده‌ای را انجام دادند که قرار است از پنجم فروردین، ادامه پیدا کند. طرف‌ها قصد دارند تا پایان ماه میلادی مارس به توافقی کلی برسند، هرچند مشخص نیست آیا رسیدن به توافق کلی تا آن زمان امکان‌پذیر است یا نه.

مسئله رفع تحریم‌ها و نحوه آن، از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف طرف‌های مذاکره به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها ایالات متحده خواستار برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها در مقابل عملکردی استوار از سوی تهران است. از طرفی فرانسه خواستار «رفع نمادین» تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته بر تهران اعمال شده، است.

از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفته است رفع تحریم‌ها باید «جزء موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد.

توئیتر جان کری پس از دیدار لندن: دیداری پربار در لندن در مورد #مذاکرات ایران. متحد در مورد رسیدن به توافق خوب، و نه رسیدن به هر توافقی [که بشود].

«توازن» و «تعادل»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با روزنامه «هافینگتن‌پست» که اول فروردین ماه منتشر شده، گفته «آنچه در رسیدن به توافق با ایران موثر است، در درجه اول این است که آیا ایران آمادگی دارد به جهان ثابت کند در حال تولید بمب اتمی نیست و اینکه راست بودن آن، به‌طور سرزده و مرتب، آزموده شود».

آقای عراقچی در پاسخ به پرسشی در مورد «راست‌آزمایی» مطرح شده در گفته‌های آقای اوباما، گفته است «این‌که بعد از توافق باید اقدامات دو طرف در یک مکانیزم خیلی روشن قابلیت اثبات و راستی‌آزمایی باشد، چندان عجیب نیست، و ما هم به دنبال آن هستیم که (این موضوع) به صورت متوازن و متعادل برای هر دو طرف وجود داشته باشد».

عراقچی گفته است «توازن» و «تعادل» باید در مورد مسائل برگشت‌پذیر یا برگشت‌ناپذیر در برنامه اتمی نیز وجود داشته باشد.

به گفته معاون وزیر خارجه ایران «هر اقدامی که دو طرف انجام می‌دهند باید قابليت برگشت‌پذیری به صورت مساوی در مورد آن وجود داشته باشد و یا اگر برگشت‌ناپذیر است باید برای هر دو طرف برگشت‌ناپذیر باشد».

عباس عراقچی در مورد ادامه مذاکرات از پنجم فروردین نیز گفته است از نظر فنی راه‌حل‌هایی پیدا شده ولی از لحاظ سیاسی کماکان باید به تلاش‌ها ادامه دهیم. این دو به موازات هم پیش خواهند رفت.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و قصد تولید جنگ‌افزار اتمی را ندارد.

غرب و آمریکا به اهداف ایران مظنون هستند و همین موضوع نیز تحریم‌هایی را طی سال‌های گذشته برای ایران همراه داشته است. در کنار آنها، ایران با تحریم‌های سازمان ملل نیز روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG