لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

آمریکا گزینه‌های مختلف امدادرسانی به «ایزدی‌ها» را بررسی می‌کند


کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد، اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای امداد رسانی به آوارگان عراقی است ولی اعزام نیروی رزمی به این کشور را رد کرد.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که رییس جمهوری در حال بررسی طیفی از گزینه‌های نظامی شامل امدادرسانی هوایی و ایجاد گذرگاه امن برای نجات هزاران آواره عراقی است که در کوههای شمال این کشور گرفتار آمده‌اند.

به گفته وی، انتظار می‌رود که ظرف چند روز آینده تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

آقای رودز که همراه با رییس جمهوری آمریکا برای گذراندن تعطیلات به جزیره ماساچوست سفر کرده است، تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکا غذا و آب برای آوارگان ارسال می‌کند،‌‌ ولی رها کردن آنها در کوه‌ قابل تحمل نیست.

به گفته وی، «نیاز به یک راه حل درازمدت است که این آوارگان را به نقطه‌ای امن رساند تا کمک‌های دائمی بیشتری در اختیار آنها گذاشته شود».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون روز سه شنبه ۱۲۹ نیروی آمریکایی را برای کمک به بحران آوارگان و انتقال آن‌ها به محلی امن، به عراق اعزام کرد.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که وضعیت در منطقه، اضطراری است و آقای اوباما تصمیم دارد تا پیشنهاد‌ها در این زمینه را فورا ارزیابی کند.

هزاران نفر از ایزدی‌ها که از ترس حملات گروه «خلافت اسلامی» یا داعش، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند به کوهستان سنجار در شمال عراق پناه برده‌اند و از کمبود شدید آب، مواد غذایی و امکانات پزشکی رنج می‌برند.

ایالات متحده آمریکا ظرف روزهای گذشته از راه هوا، کمک‌های انساندوستانه خود را به این کوهستان رسانده و به مواضع گروه خلافت اسلامی حمله هوایی کرده است، تا هم از نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان عراق حفاظت کرده و هم از پیشروی شبه نظامیان تندرو اسلامی جلوگیری کند.

وضعیت «وخیم» آوارگان عراقی

در همین حال، سازمان ملل گفته است که بحران آوارگان در عراق به بالا‌ترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکلای مالدنوف، نماینده ویژه سازمان ملل، روز چهارشنبه اظهار داشت که اعلام کردن «سطح اضطراری ۳» برای عراق به افزایش ارسال کالا و منابع مالی برای پاسخ به نیازهای ده‌ها هزار نفر از مردم آواره کمک می‌کند.

به گفته وی، عراق در زمینه «حجم و پیچیدگی فاجعه انسانی» به سطح بسیار جدی رسیده است.

آقای مالدنوف تصریح کرد: ده‌ها هزار نفر همچنان در کوه سنجار گرفتار آمده‌اند، آن هم در حالی که وضعیت بهداشتی در منطقه به سرعت رو به وخامت می‌رود.

نماینده ویژه سازمان ملل وضعیت در «دهوک» در شمال عراق را که ۲۰۰ هزار آواره آنجا ساکن شده‌اند، «بسیار وخیم» خواند.

عراق چهارمین کشوری است که همراه با سوریه، سودان جنوبی و آفریقای مرکزی از نظر سازمان ملل، در سطح ۳ قرار دارد.

درخواست از مالکی

بن رودز در همین حال از نوری مالکی، نخست وزیر فعلی عراق خواست تا به تصمیم رییس جمهوری این کشور در معرفی حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر احترام بگذارد.

وی گفت: «آقای مالکی باید به فرآیند انتخاب نخست وزیر تازه احترام بگذارد».

به گفته آقای رودز، آنچه تاکنون طی شده تصمیم خود عراقی‌ها بوده است.

پیش‌تر باراک اوباما از تصمیم رییس جمهوری عراق در انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر تازه عراق استقبال کرده بود و بدون نام بردن از نوری المالکی خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در عراق شده بود.

آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید بانفوذ شیعه نیز از نوری المالکی خواسته تا قدرت را به چهره‌ای مقبول بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر آیت‌الله سیستانی روز چهارشنبه نامه دست‌نویس این مرجع تقلید شیعیان به آقای مالکی را که یک ماه پیش به صورت خصوصی نوشته شده، منتشر کرد.

در این نامه آیت‌الله سیستانی به آقای مالکی گفته که نخست وزیر جدید باید کسی باشد که مقبولیت فراگیر ملی داشته باشد و بتواند با رهبران سایر گروه‌های سیاسی و مذهبی کار کند.

نامه‌ آیت‌الله سیستانی در روزی منتشر شد که آقای مالکی گفته است تا زمانی که دادگاه فدرال حکم ندهد از سمتش کناره نخواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG