لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

نفت و گاز تا «سال ۲۰۴۰» همچنان حاکم بازار انرژی خواهند بود


شرکت اکسون موبیل آمریکا با انتشار گزارشی، از ادامه سلطه نفت و گاز بر بازارهای انرژی دنیا تا سال ۲۰۴۰ خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه پنجم بهمن در سایت رسمی این غول انرژی منتشر شده است، سهم نفت و گاز در تامین انرژی جهان تا سال ۲۰۴۰ حتی مقداری نیز افزایش خواهد یافت و زغال سنگ به عنوان دومین تامین کننده سوخت، جای خود را به گاز طبیعی خواهد داد.

بر اساس این گزارش، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی طی این مدت سه برابر خواهد شد، اما باز هم سهم آن در تامین انرژی جهان بسیار اندک و حدود چهار درصد خواهد بود.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که حجم تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ روند صعودی خواهد داشت.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه با پوشش خبری گزارش شرکت اکسون موبیل گزارش داده است که این گزارش احتمالا رغبت و اشتیاق فعالان محیط زیست و برخی سهامداران این شرکت را برنخواهد انگیخت، خصوصا آنهایی که می‌گویند بایستی هرچه سریع‌تر از نفت و گاز روی برگرداند تا از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته شود.

مقامات این شرکت می‌گویند که پیش‌بینی آن‌ها بدون غرض است، نه یک سند سیاسی.

ویلیام کالتن استراتژیست ارشد این شرکت می‌گوید اکسون موبیل از چشم‌اندازی که گزارش آن ترسیم کرده است، برای پیشبرد استراتژی‌های تجاری خود و برنامه‌ریزی به منظور سرمایه‌گذاری‌های کلان استفاده می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این گزارش در پی آخرین گزارش شرکت اکسون موبیل از چشم انداز انرژی جهان در دسامبر ۲۰۱۴ منتشر می‌شود، اما در این مدت وقایع زیادی اتفاق افتاده است، از جمله افت قیمت نفت به رقمی که هیچ کس انتظار آن را نداشت، همچنین برچیده شدن تحریم‌های ایران و دستیابی کشورهای جهان در کنفرانس پاریس به توافق جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای.

با این حال خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که ارزیابی شرکت اکسون موبیل از چشم‌انداز بلندمدت انرژی در جهان، کماکان مانند گزارش قبلی است.

بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی برای انرژی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۴۰ حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت که قسمت عمده آن، سهم کشورهای در حال پیشرفت آسیایی، همچنین آمریکای جنوبی و خاورمیانه خواهد بود.

نیاز به نفت نیز در این بازه زمانی ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت، اما سهم آن از سبد انرژی جهان مقداری کاهش خواهد یافت. در این میان، سهم گاز در بازارهای جهانی انرژی ۵۶ درصد رشد خواهد کرد.

کلا سهم نفت و گاز در تامین انرژی جهان به ۵۷ درصد خواهد رسید. این رقم در دو سال قبل ۵۶ درصد بود. اما سهم زغال‌سنگ از سبد انرژی جهان از ۲۶ درصد کنونی به ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

انرژی‌های هسته‌ای و زیست توده هر کدام سهمی هشت درصدی خواهند داشت و تا آن زمان سهم انرژی آبی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر به ترتیب به سه درصد و چهار درصد خواهد رسید.

اکسون موبیل همچنین بر این ارزیابی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۴۰ حدود ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. «انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای صنعتی ۲۱ درصد کاهش خواهد یافت، اما در کشورهای رو به توسعه با افزایشی ۳۲ درصدی مواجه خواهد شد.

با این حال، کومی جاناتان محقق حوزه انرژی در دانشگاه استنفورد گزارش اکسون موبیل را «یک ارزیابی معمولی از نوع شرکت‌های صنتعی نفت و گاز یا ارزیابی‌های دولتی» خوانده و می‌گوید که این گزارش، توافق ۲۰۰ کشور در کنفرانس پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن گرمایش زمین به دو درجه سانتیگراد را نادیده گرفته است.

XS
SM
MD
LG