لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

قیمت نفت برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به بالای ۶۰ دلار رسید


قیمت جهانی نفت برای اولین بار طی سال جاری میلادی به بالای ۶۰ دلار رسید. برخی از تحلیلگران بازار نفت، اوج گیری دوباره قیمت‌ها را به رشد اقتصادی حوزه یورو نسبت می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت برنت دریای شمال روز جمعه برای اولین بار طی سال جاری میلادی به ۶۱ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر بشکه صعود کرد که حاصل پیش بینی‌های خوشبینانه‌تر نسبت به رشد اقتصادی حوزه یورو و کاهش سکوهای حفاری در میادین نفتی آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش، همچنین افت بودجه اختصاصی شرکت‌ها برای انجام عملیات اکتشاف نفت که منجر به کاهش نفت مازاد بازار خواهد شد، عامل دیگری برای افزایش قیمت نفت بوده است.

رویترز می‌نویسد که به عقیده بسیاری از کار‌شناسان، هم اکنون روزانه دو میلیون بشکه نفت مازاد بر تقاضا در جهان تولید می‌شود، اما از حجم این نفت طی دو هفته گذشته مقداری کاسته شده است.

با این اوصاف قیمت نفت شاخص برنت طی روز جمعه نسبت به روز قبل از آن حدود سه درصد، نسبت به هفته گذشته شش درصد و نسبت به ماه گذشته ۱۶ درصد اوج گرفته است.

قیمت این نفت شاخص در نیمه سال گذشته ۱۱۵ دلار بود، اما ماه گذشته به زیر ۴۶ دلار سقوط کرده بود.

فیل فلین تحلیلگر بازار نفت در شیکاگو به رویترز گفته است که اگر شتاب افت قیمت نفت در نیمه دوم سال گذشته را در نظر بگیریم، اوج‌گیری دوباره قیمت‌های جهانی نفت چندان هم دور از انتظار نبود و حتی ارزیابی‌های مثبت بازار به خودی خود می‌تواند قیمت نفت را باز هم بالا‌تر ببرد.

به غیر از برنت، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز روز جمعه با یک دلار و ۹۴ سنت افزایش به ۵۳ دلار و ۱۵ سنت رسید.

برخی از تحلیلگران بازار نفت، اوج گیری دوباره قیمت‌ها را به رشد اقتصادی حوزه یورو نسبت می‌دهند، به طوری که بزرگ‌ترین اقتصاد این حوزه، اقتصاد آلمان در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی دو برابر آنچه که پیش بینی شده بود، رشد داشته است.

برخی دیگر از تحلیلگران نیز کاهش سکوهای حفاری در میادین آمریکا را که طی سه هفته گذشته به کمترین میزان از سال ۲۰۱۲ رسیده است، عامل جهش قیمت نفت معرفی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG