لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

قیمت نفت در بازارهای جهانی ظرف یک روز هفت درصد سقوط کرد


قیمت نفت روز سه‌شنبه ۲۹ آبان در بازارهای جهانی با هفت درصد افت به حدود ۶۲ دلار سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این میزان از افت قیمت نفت ظرف یک روز، در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در همین زمینه فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد که بازار نفت و تولیدکننده‌ها به خاطر معافیت آمریکا به مشتریان نفتی ایران و ادامه فروش حجم بالایی از نفت این کشور، غافلگیر شده و نتیجه آن افت چشمگیر قیمت نفت است.

قیمت نفت در ابتدای ماه اکتبر به بالای ۸۵ دلار رسید که بالاترین رقم طی چهار سال گذشته بود، اما با شروع زمزمه‌هایی مبنی بر دادن معافیت از سوی آمریکا به برخی کشورها برای خرید نفت از ایران قیمت‌ها کاهش یافت و نهایتا بعد از اعلام معافیت به هشت کشور، با آهنگ بیشتری سقوط کرد.

آمریکا از ۱۵ آبان به مدت ۱۸۰ روز به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان معافیت داده است که خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه داده و بعد از این مدت دوباره «به صورت چشمگیری» کاهش دهند.

فعلا صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته روزانه یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

عربستان می‌گوید که برای ماه آینده تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه کاهش خواهد داد و در اجلاس ماه آتی اوپک و کشورهای هم پیمان که قرار است هفتم دسامبر برگزار شود، می‌خواهد موضوع کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای اوپک و کشورهای هم پیمان را مطرح کند.

روسیه می‌گوید که فعلا برای تصمیم گیری زود است، اما بسیاری از اعضای اوپک از ایده عربستان حمایت کرده‌اند.

سقوط قیمت نفت بر بازارهای جهانی بورس نیز تاثیر گذاشته است، چرا که شرکت‌های نفتی بزرگ معمولا سهام خود را در بازار بورس عرضه می کنند. البته بخشی از افت شاخص بورس مربوط به شرکت‌های تکنولوژی و ارزیابی‌های بدبینانه از رشد اقتصاد جهانی به خاطر اوج گیری جنگ تجاری آمریکا و چین است.

شاخص بورس «اس‌ان‌پی ۵۰۰» طی روز جاری ۱.۴ درصد و شاخص بورس «داوجونز» بیش از دو درصد کاهش یافته است.

آسوشیتدپرس از قول کارشناسان می‌گوید که با افزایش جنگ تجاری آمریکا و چین، بسیاری از دارندگان سهام شرکت‌های تکنولوژی، این سهام را به فروش گذاشته‌اند.

ارزش سهام شرکت اپل روز سه‌شنبه ۳.۷ درصد نسبت به روز قبل و ۲۲.۳ درصد نسبت به ماه اکتبر کاهش نشان می‌دهد. مایکروسافت نیز با افت دو و نیم درصدی ارزش سهام مواجه شده است. وضعیت دیگر شرکت‌های تکنولوژی نیز بهتر از دو شرکت یاد شده نیست.

منابع: آسوشیتدپرس، بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG