لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

عربستان تولید نفت خود را «۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد»


عربستان می‌گوید که تولید نفت این کشور هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است.
عربستان می‌گوید که تولید نفت این کشور هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است.

با افزایش عرضه نفت و افت چشمگیر قیمت آن، عربستان می‌گوید که قصد دارد در ماه دسامبر تولید روزانه خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

کمیته نظارتی اوپک روز یکشنبه ۲۰ آبان در امارات تشکیل جلسه داد که محور آن بررسی وضعیت بازار جهانی نفت بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح وزیر نفت عربستان در حاشیه این نشست اعلام کرد که ریاض قصد دارد تا تولید خود را برای ماه دسامبر ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که عربستان می‌خواهد اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان آن تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد.

آمریکا ابتدا اعلام کرده بود که می‌خواهد تولید نفت ایران را قطع کند و اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان تولید خود را طی ماه‌های گذشته به شدت افزایش داده بودند.

اما واشینگتن روز ۱۴ آبان اعلام کرد که برای هشت کشور جهت ادامه خرید نفت ایران معافیت داده است. بعد از این خبر، قیمت نفت به شدت سقوط کرد و نسبت به یک ماه گذشته ۱۸ درصد کاهش یافت.

گزارش‌ها از اجلاس کمیته نظارتی اوپک حاکی است که هنوز بر سر کاهش تولید نفت توافق نشده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول آقای فالح گزارش داده است که هنوز میان اعضای اوپک اتفاق‌نظر وجود ندارد.

وزیر نفت عمان نیز اخیرا اعلام کرد که بسیاری از اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان بر این نظر هستند که تولید کاهش یابد. وی گفت که درست نیست رقم خاصی اعلام کند، اما اکثریت بر این نظر هستند که ۵۰۰ هزار بشکه از تولید کاسته شود.

در این میان، تلویزیون العربیه با پوشش اظهارات آقای فالح درباره برنامه این کشور برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت گزارش داد که عربستان بر این نظر است که سال آینده دوباره بازار نفت با مازاد تولید مواجه خواهد شد و دولت ریاض آماده است که تولید خود را کاهش دهد.

با این حال، الکساندر نواک وزیر نفت روسیه روز یکشنبه در اجلاس کمیته نظارتی اوپک اعلام کرد که به اعتقاد وی بازار با مازاد نفت مواجه نخواهد شد و نیازی به کاهش تولید نیست.

رویترز اخیرا گزارش داد که کشورهای عضو اوپک به رغم کاهش چشمگیر تولید نفت ایران و ونزوئلا، طی ماه گذشته تولید را ۳۹۰ هزار بشکه دیگر افزایش داده و به ۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه رساندند. این رقم نسبت به تولید اوپک در اوایل سال جاری بیش از ۹۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

ادامه افزایش تولید نفت اوپک به رغم کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا، همچنین ارائه معافیت به هشت کشور عمده خریدار نفت ایران توسط آمریکا باعث شده است که قیمت نفت در روز یکشنبه به حدود ۷۰ دلار برسد، در حالی که ابتدای ماه گذشته این رقم بالای ۸۵ دلار بود.

عربستان می‌گوید که تولید نفت این کشور هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است. این رقم نسبت به ماه آوریل (یک ماه قبل از خروج آمریکا از برجام) بیش از ۷۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، سال آینده میزان رشد روزانه مصرف جهانی نفت ۱.۳ میلیون بشکه خواهد بود، اما میزان رشد تولید نفت ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از این رقم خواهد بود.

«روسیه آماده همکاری با ایران برای صادرات نفت»

در همین حال، وزیر نفت روسیه گفت که کشورش آماده همکاری با ایران برای صادرات نفت است، اما ایران تاکنون ترجیح داده که با مشتریان نفتی خود کار کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روسیه به دنبال مکانیسمی برای افزایش صادرات نفت ایران هست یا نه، گفت که ایران به همکاری با مشتریان نفتی خود ادامه می‌دهد.

«ما با ایران پیرامون مسائل زیادی، از جمله انرژی همکاری می‌کنیم و این همکاری‌ها در حال گسترش است. هر دو کشور ایران و روسیه فروشنده نفت هستند. ما فروش خود را داریم و ایران فروش خود را دارد».

نواک قبلا گفته بود که از نوامبر سال گذشته قرارداد تهاتر روزانه صد هزار بشکه نفت ایران با کالاهای روسیه آغاز شده و دولت مسکو در نظر ندارد به خاطر تحریم‌های آمریکا این معامله را متوقف کند.

اما آمریکا ۱۴ آبان تنها به هشت کشور اجازه داد که خرید نفت از ایران را ادامه دهد و روسیه در لیست کشورهای معاف از تحریم نبود.

نواک گفت روسیه باید به دنبال مکانیسمی باشد که امکان توسعه روابط با شرکای خود، از جمله ایران را فراهم کند. وی گفت که قرارداد تهاتر نفت شرایطی را فراهم آورده بود که در ازای دریافت نفت، روسیه می‌توانست کالاهای خود را به ایران بفروشد.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، العربیه، اینترفکس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG