لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۲

هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند


همزمان با آغاز تحریمهای نفتی ایلات متحده علیه ایران، آمریکا اسامی هشت کشور معاف از تحریمهای نفتی را اعلام کرد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۴ آبان ماه اعلام کرد که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان از تحریمهای نفتی ایران معاف شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت که این کشورها طی شش ماه گذشته خرید نفت ایران را کاهش داده و شامل معافیت از تحریمهای آمریکا شده اند.

آقای پومپئو گفت که ۲۰ مشتری دیگر ایران خرید نفت جمهوری اسلامی را کاملا متوقف کرده اند و صادرات نفت کشور از زمان خروج آمریکا از برجام حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است. وی گفت که ایران ۲.۵ میلیارد دلار درآمدهای نفتی خود را از ماه مه (۱۸ اردیبهشت ماه که آمریکا از برجام خارج شد) تاکنون از دست داده است.

آمریکا در زمان خروج از برجام گفته بود که تا نیمه آبان ماه به مشتریان ایران فرصت می دهد تا خرید نفت جمهوری اسلامی را کاملا متوقف کنند. اما بعدها این موضع تعدیل شد و اخیرا مقامات آمریکا اذعان داشتند که با برخی مشتری‌ها پیرامون معافیت از تحریمها مذاکره می شود.

اوایل ماه گذشته قیمت نفت به بالای ۸۶ صعود کرده بود، اما تعدیل موضع آمریکا، افزایش تولید نفت اوپک و چشم انداز رشد آهسته تر تقاضای جهانی نفت برای سال آینده باعث شد که دوباره قیمت نفت به زیر ۷۴ دلار سقوط کند.

معافیت از تحریمهای آمریکا برای هشت کشور یاد شده به مدت شش ماه اعطا شده است. آمریکا در دور قبلی تحریمها (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) نیز هر شش ماه یکبار به مشتریان ایران فرصت می داد تا خرید نفت را «بصورت چشمگیر» (۲۰ درصد) کاهش دهند.

آقای پومپئو گفت که آمریکا بطور موقف به هشت کشور معافیت داده است تا از عرضه کافی نفت به بازار مطمئن شود.

آمریکا از مشتریان ایران فرصت داده است تا در آینده خود را با توقف کامل خرید نفت ایران وفق دهند.

در این میان شرکت مشاوره انرژی «وودمکنزی» می گوید که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه مه حدود ۲.۸ میلیون بشکه بوده است که هم اکنون به روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یافته است.

همایون فلکشاهی از کارشناسان این شرکت به رویترز گفته است که ایران به سختی می تواند صادرات خود را افزایش دهد، چرا که نفت در بازارهای بین المللی با ارز دلار معامله می شود و همه طرفهای درگیر در این معامله، از شرکتهای بین المللی، بانکها و معامله گران با محدودیت مواجه هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران صبح دوشنبه در نخستین ساعات بازگشت تحریم‌ها گفت: «ما اعلام می‌کنیم تحریم غیرقانونی ظالمانه شما را با افتخار تمام دور می‌زنیم؛ چون تحریم‌ شما برخلاف مقررات بین‌المللی است».

طی هفته‌های گذشته گزارشهای متعددی از تلاش ایران برای صادرات «مخفیانه» نفت با توسل به راههایی مانند «حرکت سیگنال خاموش» نفتکشها منتشر شده است.

ایران همچنین اخیرا فروش نفت به بخش خصوصی در بورس انرژی را آغاز کرد تا از ظرفیت آنها نیز برای فروش نفت بهره ببرد.

در اولین عرضه نفت، ۲۸۰ هزار بشکه فروخته شد و قرار است دومین عرضه نفت ۲۰ آبان ماه انجام شود.

رویترز، ایسنا، شرکت ملی نفت ایران. د.خ
XS
SM
MD
LG