لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

ایران خواستار اقدام سازمان ملل مقابل تحریم‌های آمریکا شد


غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد
غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به دبیرکل این سازمان خواستار اقدام دسته‌جمعی سازمان ملل و اعضای جامعه بین‌الملل در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.

غلامعلی خوشرو نامه خود به آنتونیو گوترش را روز دوشنبه (۱۴ آبان) همزمان با آغاز اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که صنایع نفتی، حمل و نقل و بانکی این کشور را مورد هدف قرار داده، نوشته است.

بدنبال اعلام خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران،‌ موسوم به برجام، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که بارها این توافقنامه را «بدترین» توافق به دست آمده در تاریخ آمریکا معرفی کرده بود، از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که در سال ۲۰۱۵ تعلیق شده بود، خبر داد.

مقام‌های بلندپایه آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که برای تغییر رفتار حاکمیت جمهوری اسلامی تصمیم به اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه این کشور شده‌اند و هدف آنها مردم ایران نیست، اما مقام‌های ایران از جمله حسن روحانی، هدف این تحریم‌ها را شهروندان ایرانی می‌دانند.

در نامه نماینده ایران در سازمان ملل، تحریم‌های آمریکا «غیرقانونی و یکجانبه» و «غیرانسانی» نامیده شده که «علیه مردم ایران» اعمال می‌شود که جامعه بین‌الملل باید به صورت «دسته‌جمعی»، پاسخ «محکمی» به آن بدهد.

آقای خوشرو به آقای گوترش نوشته که اقدام آمریکا «مغایر با مقررات متعدد بین‌المللی» و «اصول شناخته شده مصرح در منشور ملل متحد و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی همچون برابری حاکمیت دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی دولت‌های عضو و آزادی تردد و تجارت بین‌المللی» است.

وی همچنین دور دوم تحریم‌های آمریکا از ۱۴ آبان ماه ۹۷ را «مغایر» رای دیوان بین‌المللی دادگستری دانسته و نوشته که «این تحریم‌ها مسلما باعث بغرنج شدن شرایط حاکم بر دعوای جاری بین طرف‌ها می شود که دیوان بین‌المللی دادگستری در رای اخیر خود آمریکا را ملزم کرده از آن خودداری کند.»

اشاره وی به رای این دیوان مبنی بر این است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران باید محدود شود، به گونه‌ای که بر ایمنی پروازهای مسافربری ایران و تجارت آزاد کالاهای اساسی مانند دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی تاثیر نگذارد.

خوشرو در عین حال این تحریم‌ها و تهدید آشکار سایر کشورها و دولت‌ها در صورت ادامه رابطه اقتصادی با ایران را «اختلال در روابط اقتصادی ایران» قلمداد کرده و افزوده است: «ایالات متحده نه تنها آشکارا در مقابل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌ایستد بلکه بی‌شرمانه به دیگر دولت‌ها فشار وارد می کند تا آن قطعنامه را نقض کنند.»

در حالی که آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند، به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه موفق شده‌اند اجازه ادامه خرید نفت از ایران را از آمریکا دریافت کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این زمینه در مجلس شورای اسلامی گفته که «آمریکا می‌خواست فروش نفت ایران به صفر برسد، اما متحدانش با آن مخالفت کردند» و این موضوع از «موفقیت‌های برجام» است.

منابع: ایرنا، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG