لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۴

ترامپ می‌گوید تحریم نفتی علیه ایران تدریجی خواهد بود


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۴ آبان اظهار داشت، برای جلوگیری از افزایش بهای نفت در بازار جهانی به دلیل بازگشت تحریم‌های علیه ایران، واشینگتن به دنبال اعمال تدریجی تحریم‌های نفتی تهران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت: ما شدیدترین تحریم‌ها را تاکنون وضع کرده‌ایم ولی در مورد نفت می خواهیم که کمی آهسته‌تر حرکت کنیم چون نمی‌خواهیم قیمت‌های جهانی نفت بالا برود.

وی افزود: این به خاطر ایران نیست... من می‌توانستم (صادرات) نفت ایران را فورا به صفر برسانم ولی این به بازار شوک وارد می‌کند. دنبال این نیستم که قیمت‌ها افزایش یابد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: نمی خواهم باعث افزایش بهای نفت شوم. همانطور که متوجه شده اید، بهای نفت به طور اساسی در حال کاهش است، این به رغم این واقعیت است که آنها نیمی از ظرفیت خود را از دست داده اند.

مقام های آمریکا روز دوشنبه ۱۴ آبان از بازگشت تمامی تحریمها علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران خبر دادند. با این حال اعلام شده است که هشت کشور: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان به طور موقت از این تحریم ها معاف خواهند شد.

دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، و دستور بازگشت تمامی تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. این تحریم های در دو مرحله اجرا شده‌اند.

مقام‌های آمریکا در زمان خروج از برجام گفته بودند که تا نیمه آبان ماه به مشتریان ایران فرصت می دهند تا خرید نفت جمهوری اسلامی را کاملا متوقف کنند.

مرحله دوم اعمال این تحریم‌ها که شامل تحریمهای نفتی بود روز دوشنبه ۱۴ آبان آغاز شد.

در همین زمینه، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: تاکنون بیش از ۲۰ کشور وارد کننده نفت از ایران، واردات نفت خود از این کشور را کاملا متوقف کرده‌اند و عرضه بیش از یک میلیون بشکه نفت به بازار قطع شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: حکومت ایران از ماه مه ( از زمان خروج آمریکا از برجام ) تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را از دست داده است.

آقای پومپئو همچین گفت که آمریکا بطور موقف به هشت کشور معافیت داده است تا از عرضه کافی نفت به بازار مطمئن شود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که این معافیت به دلیل شرایط خاص برخی از کشورها و تضمین عرضه نفت به بازار بوده است.

وی با این حال تاکید کرده است: این کشورهای طی شش ماه گذشته قبلا به طور قابل توجهی واردات نفت خام از ایران را کاهش داده‌اند.

مقام های آمریکایی می‌گویند، معافیت از تحریمهای آمریکا برای هشت کشور یاد شده به مدت ۱۸۰روز خواهد بود.

آمریکا پیش از این در دور قبلی تحریمها در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیز هر شش ماه یکبار به تعدادی از کشورهایی که از ایران نفت می خریدند، فرصت می داد تا خرید نفت را کاهش دهند.

ایران تحریم های آمریکا را محکوم کرده است و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به دبیرکل این سازمان خواستار اقدام دسته‌جمعی سازمان ملل و اعضای جامعه بین‌الملل در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG