لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

رویترز: معافیت‌های موقت آمریکا برای مشتریان ایران از بهای نفت کاسته است


خبرگزاری رویترز می‌گوید اقدام آمریکا برای اعطای معافیت‌های موقت به مشتریان نفت ایران، از بهای این منبع انرژی در آغاز دور دوم تحریم‌های ایران کاسته‌است.

دولت ایالات متحده اعلام کرده بود قصد دارد صادرات نفت ایران را با آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه تهران به صفر برساند.

↲اطلاعات بیشتر در مورد دور دوم تحریم‌ها

با این حال روز نهم آبان ماه جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، گفت هدف واشینگتن از تحریم‌های نفتی علیه ایران، «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی‌ست ولی ایالات متحده نمی‌خواهد آسیبی به متحدانش برسد.

آقای بولتون گفته بود دولت آمریکا درک می‌کند، شماری از کشورها، از جمله کشورهایی که از نظر جغرافیایی نزدیک ایران هستند، «شاید قادر نباشند تا آخر مسیر بروند و [واردات نفت از ایران را] به صفر برسانند». هرچند او تاکید کرده پیامدهای سیاست‌های واشینگتن در حال حاضر نیز مشهود است.

ساعاتی پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز دوشنبه، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفت «در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شده است. این رقم بیشتر کاهش می‌یابد. کشورهایی هستند که هم اکنون از میزان واردات نفتی خود از ایران کم کرده‌اند ولی نیاز به زمان بیشتری دارند تا آن را به صفر برسانند، و داریم به این سمت پیش می‌رویم».

وزیر خارجه آمریکا گفته است که هشت کشور خریدار نفت ایران «به وقت بیشتری برای به صفر رساندن واردات (نفتی) خود نیاز دارند».

شبکه خبری بلومبرگ پیش‌تر گزارش داده بود احتمالا کشورهای ژاپن، هند، کره جنوبی، چین و ترکیه در میان کشورهایی هستند که معافیت می‌گیرند. به گزارش بیزنس اینسایدر اتحادیه اروپا معافیت نمی‌گیرد.

گزارش رویترز از بامداد دوشنبه حاکی‌ست بهای نفت برنت در حدود شش دهم درصد و بهای «وست تگزاس اینترمیدیت» در حدود هشت دهم درصد کاهش داشته‌است. البته برنت و «وست تگزاس اینترمیدیت» از آغاز ماه اکتبر، ماه پیش، در مجموع ۱۶ و ۱۸ درصد کاهش داشته‌اند.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد مقدار مازاد نفت، افزایش تولید در کشورهایی مانند آمریکا، عربستان و روسیه، رکود در خرید نیز و برخی دیگر مسائل اقتصادی منشتر شده بود. با در نظر گرفتن این گزارش‌ها و نیز معافیت‌های موقت، کاهش فعلی بهای نفت چندان دور از انتظار نبود.

گزارش سال جاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و امارات متحده عربی از دیگر مشتریان ایران در ماه‌های گذشته بودند؛ البته در صدر فهرست چین و هند قرار داشتند. مقدار واردات کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی متغیر بوده و در مواردی به صفر رسیده‌است. این چهار کشور و ترکیه در ماه‌های اخیر یا به خرید بخشی از نفت ایران ادامه داده‌اند و یا همزمان با توقف واردات، در حال انجام مذاکراتی با آمریکا برای دریافت معافیت بودند.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید هدف از تحریم‌ها، واداشتن حکومت ایران به «تغییر رفتار» خود و بازگشت به مذاکراتی‌ست که گستره‌ای از مسائل از برنامه اتمی تا برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه را در برگیرد. مقام‌های ایران، در راس آن‌ها رهبر جمهوری اسلامی که عملا تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد گفت‌وگو با آمریکا است، تا کنون موافقتی با این کار نکرده‌اند.

رویترز، بیزینس‌اینسایدر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سی‌ان‌بی‌سی|ت
XS
SM
MD
LG