لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال «افزایش ۱۰ دلاری» قیمت نفت در روز دوشنبه


در حملات قبلی، قیمت نفت برای چند روز حدود پنج درصد افزایش یافت و دوباره کاهش یافت.
در حملات قبلی، قیمت نفت برای چند روز حدود پنج درصد افزایش یافت و دوباره کاهش یافت.

روز دوشنبه ۲۵ شهریور بازارها و بورس‌های بین‌المللی نفت شروع به کار خواهند کرد و انتظار می‌رود حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان قیمت‌های جهانی نفت را افزایش دهد.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بسته به سرعت عمل عربستان برای احیای دوباره سطح تولید و صادرات خود، قیمت نفت بین چهار تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

قیمت نفت در روز جمعه، پایان روز کاری بازارهای بین‌المللی، حدود ۶۰ دلار بود.

خود عربستان روز شنبه اذعان کرد که تولید نفت این کشور به نصف کاهش یافته است.

سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد اگر شدت تخریب تاسیسات کم و بازسازی آنها سریع باشد، احتمالا قیمت نفت حدود ۲ تا ۳ دلار افزایش یابد.

این دومین حمله به تاسیسات نفتی عربستان طی چند ماه گذشته است. اردیبهشت امسال حوثی‌ها مسئولیت حمله به خطوط لوله‌ای که بخشی از نفت عربستان را به دریای سرخ می‌رساند، بر عهده گرفتند، اما تحقیقات آمریکا نشان می‌دهد که این حملات احتمالا توسط گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق انجام شده بود.

در حملات قبلی، قیمت نفت برای چند روز حدود پنج درصد افزایش یافت و دوباره کاهش یافت.

مسئولیت حملات جدید را نیز حوثی‌های مورد حمایت ایران به عهده گرفته‌اند، اما وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایران پشت این حملات بوده است.

این حملات باعث اخلال در صادرات روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت عربستان، معادل پنج درصد از کل تقاضای جهانی نفت، شد، اما آژانس بین‌المللی انرژی بعد از حملات به تاسیسات یاد شده، با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود گفت که «عرضه نفت در بازارهای جهانی به خوبی پیش‌می‌رود و بازارها مملو از نفت است».

کارشناسان می‌گویند شدت تخریب‌ حملات به پالایشگاه‌های عربستان بالاست و آن را می‌توان با حمله موشکی رژیم صدام به تاسیسات این کشور در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد.
کارشناسان می‌گویند شدت تخریب‌ حملات به پالایشگاه‌های عربستان بالاست و آن را می‌توان با حمله موشکی رژیم صدام به تاسیسات این کشور در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد.

عربستان نیز اعلام کرده که از ذخایر استراتژیک خود برای ادامه صادرات نفت استفاده خواهد کرد تا بازار دچار کمبود نفت نشود.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، ذخایر استراتژیک نفت عربستان در نیمه‌ اول سال جاری میلادی حدود ۱۸۸ میلیون بشکه بود که می‌تواند برای چند هفته، جایگزین افت تولید نفت کشور شود.

عربستان همچنین بخشی از ذخایر نفت خود را در خارج از کشور مانند مصر، اردن و هلند نگهداری می‌کند.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، ظهر روز یکشنبه گزارش داد که نفتکش‌های عربستان به سمت اسکله‌های بارگیری نفت در تاسیساتی که مورد حمله قرار گرفته‌ بودند حرکت کرده‌اند و عربستان احتمالا بخشی از تولید خود را احیا کرده است.

با این حال نشریه تخصصی «پلاتز» می‌نویسد قیمت نفت احتمالا ۵ تا ۱۰ دلار افزایش یابد و شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیز از قول کارشناسان نوشته است بعید نیست قیمت نفت روز دوشنبه تا ۱۰ دلار افزایش یابد، چرا که ممکن است بازسازی این تاسیسات هفته‌ها طول بکشد.

کارشناسان می‌گویند شدت تخریب‌ها بالاست و آن را می‌توان با حمله موشکی رژیم صدام به تاسیسات عربستان در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد.

قیمت نفت در آن زمان طی چند روز دو برابر شد.

بازارهای شرق آسیا روز دوشنبه زودتر کار خود را آغاز خواهند کرد و می‌توان تاثیر حملات اخیر به تاسیسات عربستان را روی قیمت نفت مشاهده کرد. حدود سه چهارم کل صادرات نفت عربستان راهی بازارهای شرق آسیا می‌شود.

آمریکا نیز که طی سال‌های گذشته تولید خود را از زیر ۹ میلیون بشکه به بالای ۱۲ میلیون بشکه افزایش داده، گفته است اجازه نخواهد داد بازار با کمبود مواجه شود. این کشور حدود ۶۵۰ میلیون بشکه نیز ذخایر استراتژیک نفت دارد.

منابع: وال استریت جورنال، سی‌ان‌بی‌سی، رفینیتو، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG