لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس: هفت وزیر نباید در دولت بعد باشند


نمایی از جلسه هیات دولت حسن روحانی.
نمایی از جلسه هیات دولت حسن روحانی.

یک عضو هیات رئیسه فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان هوادار حسن روحانی و جریان موسوم به اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی است، می‌گوید که هفت وزیر نباید در دولت بعد باشند.

محمدعلی وکیلی شامگاه چهارشنبه ۲۱ تیرماه در نشست ستاد خبری و فضای مجازی ستاد انتخابات حسن روحانی در انتخابات ۹۶ گفته که این درخواست بر اساس تحقیقی است که در خصوص عملکرد وزرا توسط فراکسیون امید انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به نتایج این تحقیق تصریح کرده که از ١٨ وزیر کنونی شش وزیر از پنج نمره ٣.٧ گرفتند که از نظر ما یعنی کاملا موفق بودند.

وی افزوده که در این تحقیق، «نمره پنج وزیر ٢.٥ تا ٣.٧ شده که در همین راستا توصیه نمی‌شود این افراد در دولت دوازدهم باقی بمانند. اگرچه دل‌مان می‌خواهد که این افراد نباشند اما اگر نیروی بهتر از آنها جایگزین شود بهتر است».

این نماینده مجلس اظهار داشت: «هفت وزیر باقی مانده نیز در این ارزیابی نمره زیر متوسط کسب کردند که بدان معناست اینها نباید در کابینه باشند».

آقای وکیلی تاکید کرده که اگر حسن روحانی این هفت وزیر را به مجلس معرفی کند، «قطعاً ما به عنوان وکلای ملت به آنها رأی نمی‌دهیم».

وی ارزیابی کابینه حسن روحانی را بر اساس «شاخص‌های مختلف عملکردی، گفتمانی و شخصی» عنوان کرده و گفته است: «اگر چه روی صحنه آقای روحانی قابل تحسین است اما تجلی خاص مردم در ۲۹ اردیبهشت در چینش کابینه اوست و باید تعادلی میان آن چه در صحنه می‌گوید و آن چه در پستوها می‌چیند، دیده شود».

مقام‌های دولت روحانی می‌گویند که رییس‌جمهوری ایران تصمیم دارد تا همزمان با مراسم تحلیف که روز ۱۴ مرداد برگزار می‌شود اسامی وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کند.

آن‌گونه که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران، خبر داده است، حسن روحانی در تلاش است تا «در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس بدهد تا مجلس هر چه زودتر نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی اقدام کند و دولت جدید در اسرع وقت شکل بگیرد».

پیشتر، محمدعلی نجفی، مشاور رییس‌جمهوری ایران، روز ۱۶ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم پیش‌بینی کرده بود که ۵۰ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.

در همین حال، بحث بر سر حضور بیشتر زنان در دولت دوازدهم بالا گرفته است. خبرگزاری ایرنا که در ابتدا به نقل از معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ایران خبر داده بود که حضور سه وزیر زن در کابینه قطعی است، ساعاتی بعد این بخش از اظهارات او را حذف کرد و تنها از او نقل قول کرد که «طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود».

با این حال برخی سایت‌ها از جمله تابناک گمانه‌زنی کرده‌اند که «حضور دست‌کم سه زن در سطح وزیر در کابینه جدید روحانی جدی است و نام برخی گزینه‌های زن برای تصدی بعضی وزارتخانه‌ها مطرح شده است».

این سایت از شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار، الهام امین‌زاده، زهرا شجاعی، اشرف بروجردی، الهه کولایی، پروین پروین داداندیش (همسر وزیر ارتباطات)، فرشته بقایی و فاطمه طباطبایی (مادر سید حسن خمینی) به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی برخی وزارتخانه‌ها نام برده و مدعی شده است که نظر حسن روحانی روی برخی از این گزینه‌ها مثبت است.

آقای روحانی در چهار سال اول دولت خود هیچ زنی را برای وزارت به مجلس معرفی نکرد و این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران، سه وزیر زن معرفی کرده بود که یکی از آنها به نام مرضیه وحید دستجردی برای وزارت بهداشت توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در حال حاضر، مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت امور زنان و خانواده و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری ایران به عهده زنان است.

XS
SM
MD
LG