لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

قیمت نفت اوپک همزمان با عدم توافق اعضاء به مرز ۷۰ دلار رسید


قیمت سبد نفتی اوپک همزمان با عدم توافق اعضای این سازمان برای کاهش سقف تولید یا حداقل کاهش تولید نفت اعضاء، حدود ۲ دلار و ۹۰ سنت کاهش یافت و به مرز ۷۰ دلار سقوط کرد.

۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز پنج شنبه ششم آذر در اجلاس وزیران نفت اوپک درباره کاهش تولید نفت اعضاء به منظور حمایت از بالا بودن قیمت‌ نفت با یکدیگر مذاکره کردند.

ایران و ونزوئلا به شدت خواهان کاهش تولید نفت اوپک بودند اما عربستان که حدود یک سوم از تولید نفت این سازمان را انجام می‌دهد، بر این عقیده بود که بازار نفت باید خود در گذر زمان متعادل شود.

سقف تولید اوپک بر اساس آخرین توافق اعضاء ۳۰ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده، اما طی سال‌های گذشته همواره بالا‌تر از این رقم بوده است.

تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته، بنا بر آمار ماهیانه این سازمان، ۳۰ میلیون و ۲۵۳ هزار بشکه بوده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اوپک به خبرنگاران گفت که کاهش تولید نفت اعضا تا سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز احتمالا تاثیر چندانی بر افزایش قیمت نفت نداشته باشد، لذا ایران خواهان کاهش سقف تولید است.

با عدم توافق بر سر کاهش سقف تولید اوپک، بر اساس آماری که این سازمان روز جمعه هفتم آذر در سایت خود منتشر کرد، قیمت سبد نفت اوپک در روز پنج شنبه نسبت به چهارشنبه حدود سه دلار کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر بشکه رسید.

این در حالی است که ایران در بودجه سال جاری، قیمت نفت را بشکه‌ای ۱۰۰ دلار در نظر گرفته است.

اضافه تولید کشورهای عضو اوپک در حالی است که بر اساس ارزیابی این سازمان، نیاز جهانی به نفت اوپک در سال جاری روزانه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است که این نیاز در سال آینده ۳۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت. به عبارتی، هم اکنون ۱۲ عضو اوپک روزانه بیش از ۷۵۰ هزار بشکه تولید مازاد بر تقاضا دارند و اگر این رقم در سال آینده نیز ادامه یابد، عملا اوپک یک میلیون بشکه در روز نفت مازاد بر تقاضا خواهد داشت.

برخی از کار‌شناسان احتمال افت قیمت نفت به مرز ۶۰ دلار را منتفی نمی‌دانند، کما اینکه قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۹ نیز به این سطح سقوط کرده بود.

قیمت نفت اوپک در خرداد امسال حدود ۱۰۸ دلار بود که از آن زمان تاکنون ۳۵ درصد افت داشته است.

XS
SM
MD
LG