لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

عملیات آزادسازی موصل از دست داعش «ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود»


خبرگزاری‌های ترکیه روز جمعه ۲۳ مهرماه خبر دادند عملیات آزادسازی موصل از دست گروه حکومت اسلامی (داعش) ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود و همزمان ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا حملات هوایی علیه مواضع این گروه در اطراف شهر را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ترکیه طرف گفت‌وگو با ایالات متحده و منابع عراقی این خبر را اعلام کرده‌اند.

هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا همزمان با آماده‌سازی نیروهای عراقی به شهر موصل برای بازپس گیری آن، حملات هوایی به مواضع گروه داعش در این شهر و اطراف آن را تشدید کرده‌اند.

این ائتلاف در بیانیه خود گفته است ائتلاف ظرف دو هفته گذشته بیش از ۵۰ بار مواضع گروه حکومت اسلامی را در اطراف شهر موصل بمباران کرده‌ است.

سرهنگ جان دوریان، سخنگوی این ائتلاف گفته است: «ما حملات‌مان علیه شهر موصل و اطراف آن را تشدید کرده‌ایم».

نیروهای عراقی از جنوب و شرق موصل در حال پیشروی به سمت این شهر هستند که از دو سال پیش در تصرف گروه داعش است. در حالی که پایگاه هوایی قیاره در جنوب موصل به عنوان مقر اصلی عملیات تعیین شده است، ولی مشاهده شده که کاروان‌های نظامی ارتش عراق شامل نیروهای ویژه، از شرق این شهر در حال رفتن به موصل هستند.

ژنرال فراس بشار که در یک پایگاه نظامی در مخمور مستقر است، گفته که «تمام تحرکات نیرو‌ها مربوط به عملیات (آزادسازی) شهر موصل است».

انتظار می‌رود این عملیات یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی ارتش عراق باشد. نیروهای عراقی و ائتلاف بین المللی گفته‌اند که بیش از ۳۰ هزار سرباز برای بازپس‌گیری موصل مورد نیاز است.

در همین حال، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفته که ارتش این کشور قصد دارد تا در عملیات موصل مشارکت کند و در غیر این صورت، «برنامه بی» را اجرا می‌کند.

به گزارش رویترز، وی در شهر کونیا گفت ترکیه مایل است در این عملیات مشارکت کند. با این حال آقای اردوغان جزئیاتی درباره استراتژی جایگزین ارائه نکرد.

ترکیه در روزهای اخیر بر سر حضور نیرو‌هایش در خاک عراق و مشارکت در عملیات موصل جنگ لفظی شدیدی با بغداد داشته است. آنکارا نگران است که حضور شبه‌نظامیان شیعه در این عملیات، باعث انتقام گیری آن‌ها و سرازیر شدن موج جدید آوارگان به خاک این کشور شود.

XS
SM
MD
LG