لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

اعتراض های گسترده داخلی و خارجی به بازداشت دوباره منصور اصانلو


منصور اصانلو ، نفر سمت چپ (عکس : سایت کسوف)
منصور اصانلو ، نفر سمت چپ (عکس : سایت کسوف)

بازداشت مجدد منصور اصانلو، رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعتراض های بسياری را در داخل و خارج از ايران در پی داشته است.


بیش از ۳۰۰ تن از شخصيت های سياسی، مطبوعاتی و فرهنگی ايران با امضای بيانيه ای، از بازداشت دوباره منصور اصانلو، رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، توسط جمعی از کارکنان رسمی و شناخته شده نهادهای امنيتی ابراز تاسف کردند و خواستار آزادی سريع او و رسيدگی به پرونده اش در يک دادگاه بي طرف شدند.


در اين بيانيه، با اشاره به چگونگی بازداشت آقای اصانلو، آمده است: «دولت نهم به رغم ادعاهای مهرورزی، عدالت گستری و تاکيد بر رعايت اخلاق و شئون اسلامی، تلاشی در راستای اثبات اعتقادش به موارد ياد شده و عملی کردن شعارهای زيبايش نداشته و ندارد و از سوی ديگر، حکايت از ضعف دولت تا آن حد دارد که يا از تأمل در رفتار و پيش بينی تأثير اين گونه رخدادها در جامعه غافل است يا امکان کنترل نيروهايش را از دست داده است».


امضاء کنندگان بيانيه، آنچه را که «برخوردهای خشونت بار اخير با برخی از تجمعات کارگری در تهران و شهرستانها و هرگونه سرکوب جسمی و روانی بي منطق و به دور از تقوای الهی و کرامت انسانی و به کار بستن تنبيه های اقتصادی و اجتماعی، با دستاويز قرار دادن قانون عليه يکی از شريف ترين قشرهای ملت، يعنی جامعه زحمتکش کارگری» ناميدند، محکوم کردند.


بيش از ۳۰۰ تن از شخصيت های سياسی، مطبوعاتی و فرهنگی ايران با امضای بيانيه ای، از بازداشت دوباره منصور اصانلو، توسط جمعی از کارکنان رسمی و شناخته شده نهادهای امنيتی ابراز تاسف کردند و خواستار آزادی سريع او و رسيدگی به پرونده اش در يک دادگاه بي طرف شدند.

در اين بيانيه همچنين ، با محکوم کردن آنچه که بازداشت غيرقانونی آقای منصور اصانلو و رفتارهای نابخردانه مأموران، مانند ضرب و شتم همراهان او و اقدام به تيراندازی هوايی خواندند از مسئولان مربوطه خواستند «ضمن پاسخگويی فوری، دستور برخورد قانونی با عوامل اين حادثه زشت صادر کنند تا از گسترش بيشتر جو وحشت در جامعه جلوگيری شود. در غير اين صورت، ممکن است، روزی برسد که برای مديريت اين گونه بحران ها دير شده باشد».


امضا کنندگان بيانيه تاکيد کرده اند: « قوياً اعتقاد داريم حقوق انسانی مندرج در فصل سوم قانون اساسی و تمامی اسناد بين المللی مربوط به حقوق بشر، مانند اعلاميه جهانی حقوق بشر، ميثاق های حقوق مدنی و سياسی، مقاوله نامه های ٨٧ و ٩٨ سازمان بين المللی کار (وابسته به ملل متحد)، از جمله حقوق بديهی و غيرقابل چشم پوشي اند. ما برخوردهای نادرست با مسايل کارگری در ايران را نيز در زمره موارد نقض حقوق بشر تلقی مي کنيم و بر اين باوريم که ناديده گرفته شدن حقوق اساسی کارگران، نتايجی ناگوار و غير قابل پيش بينی يا کنترل به همراه خواهد داشت».



اعتراض های بين المللی


بازداشت رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعتراض هايی را در جهان، بويژه از سوی سازمان های کارگری، به همراه داشت.


در همين ارتباط، گای رايدر، دبير اول کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری( با ۱۶۸ ميليون عضو در ۱۵۰ کشور)، يک روز پس از بازداشت منصور اصانلو، خواستار آزادی وی شد.


آقای رايدر در نامه ديگری، که روزنهم آذرماه، در نامه تازه ای به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، به بازداشت مجدد منصور اصانلو، به شدت اعتراض کرد و خواهان آزادی سريع و بدون قيد و شرط او شد.


دبير اول کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری در نامه خود به محمود احمدی نژاد، نوشت که « بازداشت دوباره منصور اصانلو، با توجه به گذشته طولانی سرکوبی که تا کنون با آن مواجه بوده، درارتباط مستقيم با فعاليت های سنديکايی او است».


در اين نامه همچنين به فشارهای شديدی که آقای اصانلو در زندان متحمل شده بود، آمده است: «اين فشارها، حتی پس از زمانی، که وی از زندان آزاد شد، ادامه داشت، .... با اين وجود، آقای اصانلو فعاليت سنديکايی خود را ادامه داد».


آقای رايدر در پايان نامه خود به رئيس جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد: «دولت شما و به ويژه وزارت کار، بارها به کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و نيز به فدراسيون بين المللی حمل و نقل اطمينان داده است که نسبت به رعايت حقوق کارگران و گفت وگو با جنبش سنديکايی بين المللی متعهد است. با اين همه، تا زمانی که منصور اصانلو در زندان به سر ببرد، هيچ سازمانی نمی تواند قول يک گفت وگوی باز و سازنده را که دولت ايران و وزارت کار آن داده اند، واقعی و صادقانه بداند».


شورای عمومی کنگره اتحاديه های بريتانيا (تی يو سی)، از ديگر سازمان های کارگری بود که در کنار کنگره کار کانادا، به بازداشت دوباره رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعتراض کردند و خواستار آزادی هر چه سريع تر او شدند.


احتمال آزادی از زندان


به نظر می رسد، که اعتراض های داخلی و بين المللی ثمربخش بوده است و رئيس هيات مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به احتمال بسيار در آينده نزديک آزاد خواهد شد.


درهمين ارتباط، يکی از اعضای اين سنديکا به راديو فردا گفت: مفام های قوه قضاييه به وکلای مدافع منصور اصانلو خبر داده اند که وی روز سه شنبه آزاد خواهد شد.


منصور اصانلو، روز ۲۸ آبان ماه، در خيابان فرجام در شرق تهران توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شد. در جريان بازداشت وی، ماموران از نشان دادن حکم بازداشت خودداری و حتی برای جلوگيری از دخالت دوستانش، اقدام به تيراندازی هوايی کردند.

در عين حال، به گفته اين فعال کارگری، روحيه آقای اصانلو در ديداری که يوسف مولايی و پرويز خورشيد، وکلای مدافعش، با او در روز يکشنبه(دوازدهم آذر) داشته اند، بسيار خوب بوده است.


پيش از اين نيز آقای خورشيد، يکی از وکلای مدافع رئيس هيات مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به خبرگزاری کار(ايلنا) گفته بود: به نظر می‏رسد اتهامات اصانلو سنگين نباشد و با توجه به برخورد ملايمی که با موکلم و خانواده‏اش صورت گرفته، احتمال آزادی وی در روزهای آينده فراوان است.


منصور اصانلو، روز ۲۸ آبان ماه، در خيابان فرجام در شرق تهران توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شد. در جريان بازداشت وی، ماموران از نشان دادن حکم بازداشت خودداری و حتی برای جلوگيری از دخالت دوستانش، اقدام به تيراندازی هوايی کردند.


هنگامی که ازجمال کريمی راد، وزير دادگستری و سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی درباره دليل دستگيری منصور اصانلو پرسيده شد، وی پاسخ داد که برای وی احضاريه فرستاديم، اما پس از اينکه منصور اصانلو، خود را به زندان معرفی نکرد، او را بازداشت کرديم.



در واکنش به اين سخنان آقای کريمی راد، پرويز خورشيد، وکيل مدافع رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در گفت و گو با راديو فردا اعلام کرد که هيچ احضاريه ای به منزل آقای اصانلو ارسال نشده بود و او قصد داشت، خود را در روز مقرر معرفی کند.



منصور اصانلو، پيش از اين نيز روز اول دی ماه سال ۱۳۸۴ خورشيدی و به دنبال اعتصاب هزاران کارگر شرکت واحد بازداشت شده بود، که پس از تحمل هفت ماه بازداشت موقت ، از جمله بيش از سه ماه زندان انفرادی، با تأمين قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی آزاد شد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG