لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

استعفای دولتی ها برای انتخابات مجلس؛ «تجربه آبادگران تکرار می شود»


تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران، و نيز استانداران، فرمانداران، شهرداران شهرهای مختلف در شمار استعفا دهندگان برای شرکت در انتخابات مجلس هستند.
تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران، و نيز استانداران، فرمانداران، شهرداران شهرهای مختلف در شمار استعفا دهندگان برای شرکت در انتخابات مجلس هستند.
گمانه زنی درباره رقابت در انتخابات پيش روی مجلس ايران را می توان از هم اکنون با بررسی طيف افرادی که در روزهای گذشته از سمتشان برای شرکت در اين انتخابات استعفا داده اند، آغاز کرد.

در ميان نظاميان، معروف ترين فردی که برای شرکت در انتخابات مجلس از سمتش استعفاء داده، مجتبی ذوالنور، جانشين نماينده رهبر ايران در سپاه پاسداران است.

وب سايت خبرآنلاين هم از استعفای سرتيپ پاسدار، جواد درويشمند، معاون وزير دفاع، برای شرکت در انتخابات مجلس خبر داده است.



در ميان چهره های شاغل در دستگاه های دولتی، ايرج نديمی، معاون پارلمانی وزارت صنايع، محمود ابطحی و رجبعلی صادقی، مشاوران وزارت صنايع و معادن ، حسين طلا، فرماندار تهران در زمان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، فرمانداران شهرهای دماوند و شهريار، نوش آبادی، سفير ايران در عمان، احمد جلالی، سرپرست معاونت برنامه ريزی وزارت راه، حسن نوعی اقدم، معاون پارلمانی وزير راه و ترابری و محمدعلی شهيدی، رئيس دفتر ويژه بازرسی دفتر رياست جمهوری در شمار مقام های دولتی هستند که برای نامزدی در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی از سمت های خود استعفا داده اند.

تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران، و نيز استانداران، فرمانداران، شهرداران شهرهای مختلف هم در شمار استعفا دهندگان برای شرکت در انتخابات مجلس هستند.

محمد رهبر، روزنامه نگار در مالزی درباره افرادی که اعلام شده است که برای شرکت در انتخابات از سمت هايشان استعفاء داده اند می گويد که به نظر می رسد هم از طيف نيروهای نظامی و هم از طيف نيروهای نزديک به دولت، تلاشی در جريان است تا چهره های کمتر شناخته شده به مجلس راه پيدا کند.

محمد رهبر: اتفاقی که دارد می افتد اين است که جمع ناشناسی که وابسته به دولتند دارند به مجلس سوق پيدا کنند. همين امروز در خبرها آمده بود که تمام معاونين و اعضای استانداری استان لرستان استعفا داده اند و کار استانداری به خاطر همين ماجرای مجلس بر زمين مانده است.

مثل اينکه دارند ترفندی را در درون دولت ايجاد می کنند که عده ای ناشناس از جاهايی گم و گور جلب مجلس بشوند، در ابتدا از صافی شورای نگهبان بگذرند تا بعدا از بيرون اينها را در مجلس تمرين بدهند، به آنها خط بدهند و دستوری بدهند.

از سوی ديگر هم گويا در درون نظامی ها چنين چيزی وجود دارد. پاسداران سپاه ، پايين تر از درجه سرداران، يعنی از سرگردها و سرهنگ ها در حال استعفا برای ثبت نام نامزدی نمايندگی مجلس هستند.

نکته جالب اينجاست که اينها بعد از استعفا و پس از پايان انتخابات، دوباره با پارتی ها و روابطی که دارند، دوباره بر سر جای خودشان برمی گردند.

به هر ترتيب از دو طايفه دولت و سپاه، کسان بسياری دارند استعفا می دهند تا به مجلس برسند.»

همزمان با اعلام استعفای مديران دولتی برای شرکت در انتخابات، طيف اصولگرايان منتقد دولت از آنچه تلاش جريانی که به نام «انحرافی» می نامندش، برای مهره چينی افرادش در انتخابات مجلس آينده ابراز نگرانی کرده است.

روز يکشنبه، روزنامه «تهران امروز» در گزارشی نوشته است که بخشی از مديران دولتی که نهم تيرماه برای شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده اند، از اعضای جريانی خاص محسوب می شوند.

اين روزنامه با تاکيد بر عزم جدی جريان انحرافی برای تصاحب دستکم ۱۵۰ کرسی مجلس نهم، نوشته که دولت محمود احمدی نژاد در روزهای اخير، تغيير فرمانداران به عنوان مجريان انتخابات و نيز تغيير استانداران را در برخی استان ها آغاز کرده است.

به گفته روزنامه تهران امروز، هدف از تغيير فرمانداران ، مهره چينی برای اجرای برنامه های انتخاباتی به نفع يک جريان خاص است.

آقای رهبر هم می گويد که جريان نزديک به آقای احمدی نژاد به شدت در تلاش است تا در انتخابات مجلس به موفقيت برسد.

رهبر: من فکر می کنم که آقای احمدی نژاد برای مجلس برنامه دارد و بيشتر از آن ، آقای مشايی حتما برای مجلس برنامه يی خواهد داشت.

مشکل اين جريان شورای نگهبان است که چهره های شاخص اين جريان را حتما رد خواهد کرد.

اما دارند همان کاری را انجام می دهند که روزگاری حزب آبادگران در شورای شهر تهران انجام داد. زمانی چهره های گمنامی آمدند و شورای شهر تهران را گرفتند و آقای احمدی نژاد از آن سر برآورد.

استفاده از چهره های گمنام برای دستيابی به اهداف، چيزی است که يک بار تجربه شده و امروز دوباره دارند آن تجربه را از نو به کار می بندند.

اين را هم در نظر داشته باشيد که آقای مشايی و گروه وابسته به آن بسيار علاقمندند که مجلس را هم سوی خود کنند تا فشار بر رهبری را افزايش دهند.»

نهمين دوره انتخابات مجلس ايران در حالی قرار است در روز ۱۲ اسفندماه امسال برگزار شود که هنوز وضعيت شرکت جريان معروف به اصلاح طلب در آن مشخص نيست و چهره های مختلفی در اين طيف، گمانه های گوناگونی درباره لزوم شرکت يا عدم شرکت در اين انتخابات را مطرح کرده اند.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG