لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس آتش‌سوزی در پارچین را تایید کرد


نمای هوایی از پارچین که آژانس و غرب، ایران به انجام آزمایش‌های اتمی در آن متهم می‌کنند.
نمای هوایی از پارچین که آژانس و غرب، ایران به انجام آزمایش‌های اتمی در آن متهم می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن تایید «آتش‌سوزی» روز یک‌شنبه ۱۳ مهر در منطقه پارچین گفت که این حادثه در «قسمت شیمیایی» این منطقه نظامی رخ داده و ارتباطی به مسائل هسته‌ای ندارد.

سخنان این نماینده مجلس ایران در حالی بیان می‌شود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه تنها از «آتش‌سوزی» در یک کارگاه تولید مواد آتش‌زا در شرق تهران خبر داده و اشاره‌ای به نام پادگان نظامی پارچین نکرده بود.

این پادگان از آن رو اهمیت دارد که در سال‌های اخیر محل اختلاف گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های غربی است که خواهان بازدید بازرسان از این محل هستند و می‌گویند که در این پادگان، آزمایش‌های مربوط به چاشنی‌های انفجاری هسته‌ای انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روز سه‌شنبه ۱۵ مهر تصریح کرد: «آتش‌سوزی اخیر یک حادثه طبیعی بوده است. این نوع اتفاقات در کارخانه‌های شیمیایی معمولا اتفاق می‌افتد و این اتفاق نیز در قسمت شیمیایی پارچین بوده که کاملا یک حادثه طبیعی بوده است».

بر اساس اعلام وزارت دفاع ایران، در این «آتش‌سوزی»، دو نفر از کارکنان کارگاه صنایع دفاعی ایران کشته شده‌اند.

این در حالی است که سایت «سحام نیوز» نزدیک به مهدی کروبی، گزارش داده بود که «انفجار مهیبی مناطق اطراف سایت نظامی پارچین در شرق تهران را به لرزه درآورده است».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «رسانه‌های بیگانه همواره سعی می‌کنند هر اتفاقی که در کشور ما می‌افتد را به نحوی به مسائل هسته‌ای نسبت دهند که نشان دهند جمهوری اسلامی ایران هم فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌دهد در حالی که اصلا این طور نیست».

آقای نقوی حسینی افزود: «اگر این اتفاق در یکی از کارخانه‌های قزوین هم بیافتد رسانه‌های بیگانه سریعا می‌خواهند که آن را به مسائل هسته‌ای نسبت دهند در صورتی که این اتفاق اخیر هیچ ارتباطی به این مسائل ندارد».

کار‌شناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز سه شنبه به ریاست ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های این نهاد به تهران سفر کرده‌اند، قرار است درباره موضوعات لاینحل باقی مانده در پرونده هسته‌ای ایران و از جمله آزمایش‌های مرکز نظامی پارچین گفت‌وگو کنند.

آژانس، مشکوک به آزمایش چاشنی‌های انفجاری قابل استفاده در ساخت بمب‌ هسته‌ای در این مرکز طی سال‌های گذشته است.

این نهاد بین‌المللی که بر برنامه اتمی ایران نظارت می‌کند، می‌گوید که علی‌رغم نمونه برداری‌هایی که در بازرسی‌های قبلی از این تاسیسات داشته، به اطلاعات جدیدی دست یافته است و باید دوباره از پارچین نمونه برداری شود اما تهران از بازدید مجدد بازرسان آژانس از پارچین ممانعت می‌کند.

آژانس می‌گوید ایران در سال‌های گذشته با پاکسازی پارچین، آثار آزمایش‌های مشکوک خود در این منطقه را از بین برده است. جمهوری اسلامی این اتهام را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG