لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: دونالد ترامپ نباید خود را عفو کند


پل رایان (نفر راست)تاکنون از رویارویی مستقیم با رئیس‌جمهوری پرهیز کرده است.
پل رایان (نفر راست)تاکنون از رویارویی مستقیم با رئیس‌جمهوری پرهیز کرده است.

رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ خرداد گفت دونالد ترامپ نباید خود را عفو کند. این دومین مورد از مخالفت رهبران کنگره آمریکا با سخنان اخیر رئیس‌جمهوری است که گفته بود برای عفو خود «اختیارات مطلق» دارد.

پل رایان در پاسخ به این سئوال که آیا دونالد ترامپ قانونا می‌تواند خود را عفو کند گفت: «من پاسخ حقوقی به این سئوال را نمی‌دانم ولی قاعدتا او نباید چنین کاری بکند. هیچ‌کس ورای قانون نیست».

دونالد ترامپ نظراتش در مورد عفو خود را روز دوشنبه در مجموعه‌ای از پیام‌های توئیتری عنوان کرد. او در آن پیام‌ها به شدت از تحقیقات رابرت مالر بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد احتمال تبانی بین کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ و روسیه برای تاثیرگذاری روی نتایج انتخابات ۲۰۱۶ انتقاد کرد.

آقای ترامپ در یکی از پیام‌های خود گفت: «همان‌طور که تعداد زیادی از کارشناسان مسائل حقوقی گفته‌اند من برای عفو خود اختیارات مطلق دارم. ولی من خطایی مرتکب نشده‌ام که بخواهم چنین کاری بکنم».

او در پیام دیگری انتصاب آقای مالر را اقدامی «خلاف قانون اساسی» توصیف کرد.

اظهار نظرهای دونالد ترامپ در شرایطی منتشر شد که روند تحقیقات بازرس مالر در مورد پرونده ارتباط با روسیه که احتمال ممانعت از اجرای قانون توسط شخص رئیس‌جمهوری را نیز شامل می‌شود وارد دومین سال خود شده است.

آقای ترامپ بارها هرگونه تبانی با روسیه و یا ممانعت از اجرای قانون را تکذیب کرده و تحقیقات بازرس مالر را «تعقیب کینه‌توزانه» خود توصیف کرده است.

پل رایان که تصمیم ندارد در انتخابات بعدی کنگره شرکت کند تاکنون از رویارویی مستقیم با رئیس‌جمهوری پرهیز کرده هر چند در گذشته مناسبات آنها معمولا خوب نبوده است.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، نیز روز سه‌شنبه با عفو رئیس‌جمهوری توسط خودش مخالفت کرد.

آقای مک‌کانل به خبرنگاران گفت: «بگذارید بگویم که از نظر من رئیس‌جمهوری در مورد عفو خودش به هیچ‌گونه توصیه‌ای نیاز ندارد. قاعدتا خود او به خوبی می‌داند که این کار را نخواهد کرد و نباید بکند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG