لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

وزیر دفاع اسراییل، «حزب الله» را تهدید کرد


آقای پرتز می گوید: ما تحت هيچ شرايطی نمی توانيم ارسال اسلحه و مهمات را به حزب الله ناديده بگيريم.
آقای پرتز می گوید: ما تحت هيچ شرايطی نمی توانيم ارسال اسلحه و مهمات را به حزب الله ناديده بگيريم.

وزير دفاع اسراييل روز چهارشنبه سوريه را متهم کرد که به گروه حزب الله برای بازسازی نظامی خود ياری می رساند و تاکيد کرد که اسراييل اين حق را برای خود محفوظ می داند تا به منظور مقابله با تهديد شبه نظاميان شيعه به صورت « قاطعانه ای » اقدام کند .


اظهارات امير پرتز چند روز پس از آن صورت می گيرد که اسراييل اعلام کرد چهار بمب را در شمال اين کشور که توسط حزب الله کار گذاشته شده بود کشف کرده است .


حزب الله لبنان اين ادعای اسراييل را رد کرده ولی طرح اين موضوع سبب بالا گرفتن تنش ها در مرز اسراييل و لبنان شده است .


اسراييل و گروه حزب الله در تابستان سال گذشته در يک جنگ فرسايشی ۳۴ روزه با يکديگر درگير شدند که بدنبال قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای برقراری آتش بس، نيروهای ارتش لبنان و پاسداران صلح بين المللی در مرزهای لبنان و اسراييل مستقر شدند .


اين آتش بس همچنين باعث دور شدن شبه نظاميان حزب الله از نوار مرزی شد و فراخوانی نيز برای توقف ارسال اسلحه به اين گروه چريکی صورت گرفت .


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزير دفاع اسراييل در ديدار با رهبران جامعه يهوديان آمريکا گفت که سوريه، متحد اصلی حزب الله، همچنان اجازه می دهد تا از طريق مرزهای آن با لبنان سلاح برای جنبش حزب الله ارسال شود .


آقای پرتز گفت: «ما تحت هيچ شرايطی نمی توانيم ارسال اسلحه و مهمات را به حزب الله ناديده بگيريم.»


اما در حالی که اسراييل خود را متعهد به رعايت آتش بس کرده است وزير دفاع اسراييل اظهار داشت که ما اين حق را برای خود محفوظ می دانيم تا از شهروندان دولت اسراييل حمايت کنيم و اين کار را قاطعانه و بدون هيچگونه مصالحه ای به انجام می رسانيم .



در حالی که اسراييل خود را متعهد به رعايت آتش بس کرده است وزير دفاع اسراييل اظهار داشت که ما اين حق را برای خود محفوظ می دانيم تا از شهروندان دولت اسراييل حمايت کنيم و اين کار را قاطعانه و بدون هيچگونه مصالحه ای به انجام می رسانيم .

گروه حزب الله حاضر نشد تا درباره این اظهارات واکنشی نشان دهد.


اسراييل بارها دمشق را متهم کرده که اجازه می دهد تا سلاح و مهمات از طرف ايران و ساير فروشندگان ادوات نظامی از طريق خاک اين کشور به دست گروه حزب الله برسد .


روزنامه اسراييلی « يديعوت آحرونوت » روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که اخيرا سوريه موشک های ضد تانک ساخت روسيه را به گروه حزب الله منتقل کرده است که اين اقدام نقض آتش بس به شمار می رود .


اين خبر بر اساس گفته منابع ارشد سياسی ناشناس منتشر شده بود .


در جريان سفر اکتبر گذشته نخست وزير اسراييل به مسکو، وی تاکيد داشت که موشک های روسی از طريق طرف سومی به دست حزب الله می رسد .


وزير دفاع اسراييل در جريان ديدار خود هيچ گونه شواهدی مبنی بر ارسال سلاح ارائه نکرد و به طور مشخص نگفت که اقدام نظامی اسراييل در لبنان در واکنش به چه چيزی صورت خواهد گرفت .


اما آقای پرتز افزود: کشف اين بمب ها در نوار مرزی نشان می دهد که چگونه اوضاع به سمت بغرنج شدن پيش می رود .


مقامات نظامی اسراييل گفته اند که بمب های جاسازی شده در چند روز اخير در شرايط بد جوی کار گذشته شده بودند. اگر چنين خبری درست باشد می تواند به معنی نقض آتش بس و شکست ماموريت نيروهای بين المللی برای جلوگيری از حمله به اهداف اسراييلی از خاک اسراييل باشد .


حزب الله لبنان اين ادعا را رد کرده و این احتمال را مطرح کرده است که اين بمب ها بازمانده جنگ ميان طرفين باشد. مقامات سازمان ملل نيز در حال تحقيق پيرامون اين گزارش اسراييل هستند .


XS
SM
MD
LG