لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

انفجار و آتش‌سوزی گسترده در مجتمع پتروشیمی بوعلی ماهشهر


پتروشیمی بوعلی واقع در ماهشهر دچار آتش‌سوزی شده است و خبرگزاری‌های ایران دامنه حریق در این مجتمع را «گسترده» توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، منصور قمر فرماندار شهرستان بندر ماهشهر در همین زمینه گفته که هیچ تلفات جانی در این منطقه گزارش نشده است.

پتروشیمی بوعلی که روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه دچار آتش سوزی شده است در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی قرار دارد و به گزارش خبرگزاری فارس، «همچنان بر دامنه این آتش‌سوزی افزوده می‌شود».

آقای قمر نیز به ایرنا گفته است که وسعت آتش‌سوزی در پتروشمی بوعلی وسیع بوده و اگر این آتش مهار نشود، امکان سرایت آن به سایر واحد‌ها وجود دارد.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که با وجود تلاش‌ها برای مهار این آتش‌سوزی، هم اکنون خطر انفجار در دیگر واحد‌های پتروشیمی همجوار باعث شده تا تخلیه اضطراری پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی تند‌گویان واقع در شهرستان ماهشهر در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید: «برخی گزارش‌های محلی حاکی است که خطر انفجار و گسترش آتش‌سوزی در ساعات آینده شهرستان ماهشهر به‌طور جدی تهدید می‌کند».

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، شانا، نیز در گزارشی وقوع آتش‌سوزی در این پتروشیمی عظیم که در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار واقع شده است را تایید کرده است.

اگرچه هیج گزارش رسمی از شمار تلفات منتشر نشده است، برخی منابع محلی از کشته شدن دو نفر گزارش داده‌اند. خبرگزاری مهر هم می‌نویسد که برخی منابع محلی از وجود تلفات جانی در حادثه آتش‌سوزی خبر داده‌اند.

خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سودآور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌شود. تمامی این مواد به شدت آتش‌زا هستند.

فرماندار ماهشهر در ادامه گفته است که خودروهای امداد و آتش نشانی در حال عزیمت به سمت منطقه هستند و یک فروند بالگرد آتش نشان نیز از استان بوشهر در حال رسیدن به ماهشهر و مهار آتش‌سوزی است.

بنا بر گزارش‌ها، مجتمع‌ها و شرکت‌های اطراف مجتمع پتروشیمی بوعلی تخلیه شده‌اند.

وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی در حالی است که طی یک سال گذشته چندین آتش سوزی گسترده در پتروشیمی‌های ایران اتفاق افتاده است.

اردیبهشت ماه امسال پتروشیمی شهید تندگویان دچار حریق شد. هفته گذشته نیز یک انبار پتروشیمی در اسلامشهر آتش گرفته بود. آذرماه سال گذشته نیز پتروشیمی مارون دچار حریق شده بود.

XS
SM
MD
LG