لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

رشد ۵۵ برابری واردات بنزین ایران از اسپانیا


واردات بنزین ایران از اسپانیا به ۱۴ ميليون و ۸۸۰ هزار يورو بالغ می شود.
واردات بنزین ایران از اسپانیا به ۱۴ ميليون و ۸۸۰ هزار يورو بالغ می شود.


بر مبنای آماری که اخيرا توسط وزارت صنايع و بازرگانی اسپانيا منتشر شده است، ايران در ۱۲ ماه گذشته فرآورده بنزین به ارزش ۱۴ ميليون و ۸۸۰ هزار يورو از اين کشور خريداری نموده است.


واردات بنزين ايران از همين کشور اروپايی در سال ۲۰۰۵ ميلادی برابر با ۲۷۹ هزار يورو بوده است و اين رشد ۵۵ برابری در تاريخ روابط اقتصادی دو کشور بی سابقه است. این در حالی است که حجم کلی صادرات اسپانيا به جمهوری اسلامی ايران در سه سال اخير رشد منفی داشته است.


اسپانيا در فهرست شرکای تجاری ايران در اتحاديه اروپا در رده نهم قرار دارد.


در سال ۲۰۰۶ ميلادی کل واردات ايران از اسپانيا ۳۴۳ ميليون يورو بوده است. در سال ۲۰۰۴ ميلادی اين کشور اروپايی ۴۴۳ ميليون يورو توليدات و اجناس مختلف به جمهوری اسلامی ايران صادر کرده بود.


ماشين آلات صنعتی با ۹۳ ميليون و ۹۳۰ هزار يورو در صدر فهرست واردات ايران از اسپانيا قرار دارد.


حجم کل مبادلات اقتصادی و بازرگانی ايران و اسپانيا در سال ۲۰۰۶ ميلادی معادل دو ميليارد و ۳۴۲ ميليون و ۷۳۰ هزار يورو اعلام شده است.


مهم ترين کالای وارداتی اسپانيا از جمهوری اسلامی ايران البته نفت خام است. در سال ۲۰۰۶ ميلادی اين کشور اروپايی يک ميليارد و ۷۹۵ ميليون و ۷۱۰ هزار يورو نفت خام از ايران خريداری کرده است.


اسپانيا در صدد است با بهبود روابط سياسی حجم مبادلات بازرگانی اش با جمهوری اسلامی ايران را افزايش دهد.


شرکت نفت رپسول از ماه ها پيش سرگرم مذاکره با شرکت ملی نفت ايران برای سرمايه گذاری های جديدی در حوزه نفت و گاز است و طرح هايی برای اکتشاف در حوزه های مختلف از جمله پارس جنوبی را ارائه داده است.


XS
SM
MD
LG