لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

سهميه بندى بنزين در ايران از نيمه دوم سال حذف مى شود


در حال حاضر صاحبان خودرو در ايران ماهانه ۸۰ ليتر بنزين يارانه اى دريافت مى كنند و در صورت نياز به بنزين بيشتر بايد آن را به قيمت آزاد بخرند.
در حال حاضر صاحبان خودرو در ايران ماهانه ۸۰ ليتر بنزين يارانه اى دريافت مى كنند و در صورت نياز به بنزين بيشتر بايد آن را به قيمت آزاد بخرند.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت ايران خبر داد كه با افزايش قيمت بنزين و گازوئيل سهميه اى از نيمه دوم سال و عرضه آن با نرخ نيمه يارانه اى، سهميه بندى بنزين حذف مى شود.

محمد رويانيان روز دوشنبه به خبرگزارى هاى ايران گفت كه بر اساس تصميم گيرى هاى انجام شده از نيمه دوم امسال، قيمت سوخت (بنزين و گازوئيل) به صورت نيمه يارانه اى ارائه مى شود.

وى افزود: بر اين اساس، سهميه بندى بنزين حذف مى شود ولى دولت براى بخش حمل و نقل عمومى تاكسى و وانت بار يارانه سوخت به صورت نقدى اختصاص مى دهد.

در حال حاضر صاحبان خودرو در ايران ماهانه ۶۰ ليتر بنزين يارانه اى دريافت مى كنند و در صورت نياز به بنزين بيشتر بايد آن را به قيمت آزاد بخرند. قيمت بنزين سهميه بندى شده كه با كارت سوخت به رانندگان ارائه مى شود ۱۰۰ تومان است و نرخ آزاد آن ۴۰۰ تومان است.

مسئولان دست اندركار امور سوخت در ايران هنوز نرخ جدیدی براى بنزين آزاد اعلام نكرده اند.

سهميه بندى بنزين در ايران با هدف كاهش مصرف سوخت و كاستن از وابستگى به واردات فرآورده هاى نفتى از خارج از سال ۱۳۸۶آغاز شد و در ابتدا با اعتراض هاى گسترده اى روبرو شد.

به رغم اينكه سه سال از سهميه بندى سوخت در ايران مى گذرد ولى مقام هاى شركت ملى نفت ايران گفته اند كه سهميه بندى تاثيرى بر كاهش مصرف بنزين نداشته است.

فريد عامرى، مديرعامل وقت شركت ملى پخش فرآورده هاى نفتى ايران، اسفندماه گذشته گفت كه سهميه بندى بنزين باعث كاهش مصرف آن در سال ۱۳۸۸ نشده است.

به گفته وى، ايران براى جبران كمبود موجود بايد روزانه ۲۲ ميليون ليتر بنزين و ۹ ميليون ليتر گازوئيل وارد كند.

بنزين ۹۰۰ تومانى؟

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت ايران در خصوص قيمت بنزين ۸۰۰ يا ۹۰۰ تومانى كه در برخى محافل مطرح شده است گفت: قطعا قيمت بنزين در نيمه دوم سال كمتر از اين رقم‌ها خواهد بود چرا كه در فاز اول بنزين تك نرخى و به صورت نيمه يارانه ‌اى عرضه مى ‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد رويانيان افزوده است: در بخش برق، مترو و در بخش گازوئيل اتوبوس دولت قطعا سياست اختصاص يارانه را در پيش خواهد گرفت.

بر اساس گزارش وزارت نفت جمهورى اسلامى، توليد روزانه بنزين در ايران هم ‌اكنون ۴۳ ميليون ليتر در روز است كه قرار است تا پايان سال آينده ۱۷ ميليون ليتر در روز به توليد داخلى بنزين اضافه شود تا ايران در اين زمينه تا پايان سال ۱۳۹۰ به خودكفاىى برسد.

اين در حالى است كه تحريم هاى بين المللى، صنعت نفت و پالايشگاه هاى ايران را با مشكل كمبود سرمايه گذارى خارجى روبرو كرده است.

كنگره آمريكا اوايل تيرماه جارى طرحى را به تصويب رساند كه به موجب آن شركت‌هاى صادركننده بنزين به ايران، هدف تحريم ايالات متحده قرار مى‌گيرند؛ با اين حال حتى پيش از تصويب اين طرح، شمارى از شركت‌هاى عمده صادركننده بنزين، صادرات خود به ايران را قطع كرده بودند.

شركت هاى شل، ويتول، لوك اويل و توتال از جمله كمپانى هاىى هستند كه در ماه هاى اخير فروش بنزين به ايران را متوقف كرده اند.

در حالى كه مشكلات ايران براى تامين نياز داخلى به بنزين و ساير سوخت ها شدت گرفته است، محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى، هفته گذشته در كنفرانس خبرى خود با خبرنگاران مدعى شد كه ايران مى تواند ظرف يك هفته در زمينه توليد بنزين خودكفا شود.
XS
SM
MD
LG