لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

لغو سفر نخست‌وزیر لهستان به اسرائیل همزمان با بالاگرفتن تنش بر سر هولوکاست


نخست‌وزیر لهستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش لغو سفر خود را خبر داد.
نخست‌وزیر لهستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش لغو سفر خود را خبر داد.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، سفر رسمی خود به اسرائیل را که قرار بود از روز دوشنبه ۲۹ بهمن آغاز شود، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، آقای موراویتسکی به نشانه ناخشنودی از اظهارات پی در پی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان اقامت هفته گذشته او در ورشو، در خصوص «همدستی لهستانی‌ها با نازی‌ها»، سفر خود را به اسرائیل لغو کرد.

قرار بود نخست‌وزیر لهستان در کنار رهبران شمار دیگری از کشورهای اروپای مرکزی، مانند چک، مجارستان و اسلواکی در نشست گروه موسوم به «ویشه‌گراد» در اورشلیم شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر لهستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش لغو سفر خود را خبر داد.

در همین حال، لهستان اعلام کرد یاتسک کاپوتوویچ، وزیر خارجه را به نشست گروه ویشه‌گراد در اسرائیل می‌فرستد.

آندژه دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، پنجشنبه گذشته پس از انتشار سخنان آقای نتانیاهو در مورد گذشته همکاری لهستانی‌ها با نازی‌ها، پیشنهاد کرده بود که محل نشست گروه ویشه‌گراد از اورشلیم به ورشو تغییر یابد.

این نخستین بار است که کنفرانس گروه ویشه‌گراد در کشوری خارج از حوزه اروپای مرکزی برگزار می‌شود و قرار بود که بازتابی از نزدیکی مناسبات میان دولت‌های اروپای مرکزی با اسرائیل در دوره اخیر باشد.

با وجود نشانه‌های عملی ناخشنودی دولت لهستان از سخنان نخست‌وزیر اسرائیل، آقای نتانیاهو دیدگاه خود را در خصوص نقش مردم لهستان در ارتباط با هولوکاست مرتب تکرار کرده است.

وی ابتدا پنجشنبه گذشته پس از آنکه همراه با همتای لهستانی خود و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به محل یادبود کشته‌های هولوکاست در لهستان رفت، به خبرنگاران اسرائیلی گفت: «کسی او را به خاطر گفتن این‌که لهستانی‌ها شریک نازی‌ها بودند، تحت تعقیب قضایی قرار نداده است».

خبرنگاران نظر آقای نتانیاهو را در خصوص قانون مصوب سال گذشته در مجلس لهستان در مورد جرم دانستن توصیف لهستان به عنوان شریک جنایات نازی‌ها پرسیده بودند.

وزارت خارجه ورشو روز جمعه آنا اوزری، سفیر اسرائیل در ورشو، را در ارتباط با این سخنان آقای نتانیاهو احضار کرد.

سفیر اسرائیل همزمان در بیانیه‌ای نوشت، منظور بنیامین نتانیاهو این نبوده که کشور لهستان همدست نازی‌ها بوده بلکه لهستانی‌هایی بوده‌اند که شریک جنایات نازی‌ها بودند.

وزارت خارجه لهستان جمعه گفته بود که توضیحات اسرائیل را پذیرفته است.

اما آقای نتانیاهو عصر جمعه که همچنان در لهستان بود، دوباره در جمع خبرنگاران اسرائیلی گفت: «من اکنون در خاک لهستان ایستاده و می‌گویم که لهستانی‌ها همدست نازی‌ها بودند». اما او افزود که منظورش انجام جنایات از سوی کشور لهستان نبوده است.

اسرائیل پارسال با لهستان بر سر پیش‌نویس یک لایحه که دولت ورشو برای تصویب به مجلس این کشور ارائه کرده بود، مدتی دچار اختلاف شد و پس از تغییراتی در لایحه، تنش دو کشور ظاهرا فروکش کرد.

تنش میان اسرائیل و لهستان در حالی دوباره سر برآورده است که دولت لهستان روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن در کنار آمریکا میزبان اجلاس آینده صلح و امنیت خاورمیانه بود.

XS
SM
MD
LG