لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

لهستان سفیر اسرائیل را در اعتراض به اظهارات نتانیاهو احضار کرد


بنیامین نتانیاهو پس از حضور در محل یادبود قربانیان هولوکاست گفته بود، «لهستانی‌ها هم‌دست نازی‌ها بودند.»
بنیامین نتانیاهو پس از حضور در محل یادبود قربانیان هولوکاست گفته بود، «لهستانی‌ها هم‌دست نازی‌ها بودند.»

یک روز پس از پایان سفر نخست وزیر اسرائیل به لهستان برای حضور در اجلاس آینده صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو، وزارت خارجه لهستان جمعه ۲۶ بهمن سفیر اسرائیل را در اعتراض به اظهارات بنیامین نتانیاهو در خصوص «هم‌دستی لهستانی‌ها با نازی‌ها» احضار کرد.

احضار سفیر اسرائیل در حالی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو پنجشنبه ۲۵ بهمن همراه با ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان و مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا، در محل یادبود قربانیان هولوکاست حضور یافته و آنها با نهادن تاج گل به قربانیان هولوکاست ادای احترام کردند.

بنیامین نتانیاهو پس از حضور در این مکان یادبود به خبرنگاران اسرائیلی گفت، «لهستانی‌ها هم‌دست نازی‌ها بودند و من کسی را نمی‌شناسم که از من به خاطر گفتن این حرف شکایت کند».

خبرنگاران اسرائیلی نظر آقای نتانیاهو را در مورد قانونی پرسیده بودند که سال گذشته در مجلس لهستان تصویب شد.

قانون لهستان لایحه دولت این کشور بود، که بر اساس آن، لهستان حق خود می‌داند هر کسی را که بگوید این کشور همکار نازی‌ها بوده، تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

پیش از آنکه این لایحه دولتی در مجلس لهستان به قانون مبدل شود، اسرائیل بر سر آن سال گذشته مدتی طولانی با لهستان دستخوش اختلاف شد اما تغییراتی در متن نهایی لایحه، ظاهرا به اختلاف‌ دو کشور پایان داد.

بسیاری از اسرائیلی‌ها، بویژه بازماندگان هولوکاست، لهستانی‌ها را به همکار نازی‌ها در تعقیب و آزار و کشتن یهودیان متهم کرده‌اند.

حدود سه میلیون تن از یهودیان لهستان در زمان اشغال این کشور از سوی نازی‌ها کشته شدند، که این تعداد، نیمی از جمعیت یهودی لهستان تا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم بود.

در پی انتشار سخنان بنیامین نتانیاهو در روز پنجشنبه در رسانه‌های اسرائیل، نخست وزیر لهستان در واکنش گفت که لهستان «قربانی اشغالگری نازی‌ها بود».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آنا اوزِری، سفیر این کشور در لهستان، پنجشنبه شب نامه‌ای برای دولت ورشو فرستاد و در آن نوشت، نخست وزیر اسرائیل در جمع خبرنگاران اسرائیلی نگفت که «ملت لهستان مرتکب جنایت علیه یهودیان شدند؛ بلکه لهستانی‌ها همکار نازی‌ها بودند».

اما به گزارش وای.نت، دولت لهستان جمعه خانم اوزِری را به وزارت خارجه احضار کرد و این در حالی بود که او در فرودگاه ورشو بود تا برای آخر هفته به اسرائیل بازگردد ولی با شنیدن خبر احضار، ناچار به بازگشت به شهر ورشو شد.

سخنگوی وزارت خارجه لهستان جمعه گفت، بر اساس توضیحی که سفیر اسرائیل داد، موضوع، سو برداشت خبرنگاران بوده و خوب شد که مسائل توضیح داده شد.

آندژی دودا، رییس جمهوری لهستان پنجشنبه گفته بود، اسرائیل شاید نباید میزبان نشست ویشگراد باشد؛ از نخست وزیر لهستان نیز نقل شده بود که گفته، ممکن است در موافقت پیشین خود برای حضور در نشست ویشگراد در اسرائیل بازنگری کند.

قرار است نخستین همایش گروه ویشگراد، شامل لهستان، چک، مجارستان و اسلواکی دوشنبه ۲۹ بهمن در اسرائیل برگزار شود.

XS
SM
MD
LG