لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

آمریکا بازداشت خانواده پویا بختیاری را قویا تقبیح کرد


مایک پومپئو از جامعه بین‌المللی خواسته تا همراه هم در کنار مردم ایران بایستند و رژیم جمهوری اسلامی ایران را پاسخگو کنند.
مایک پومپئو از جامعه بین‌المللی خواسته تا همراه هم در کنار مردم ایران بایستند و رژیم جمهوری اسلامی ایران را پاسخگو کنند.

وزیر خارجه آمریکا بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری، از قربانیان اعتراض‌های اخیر، را قویا تقبیح کرد.

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان در مهرشهر کرج به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

مایک پومپئو روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در توئیتی نوشت: «ایالات متحده آمریکا قویا بازداشت والدین بختیاری را تقبیح می‌کند و خواستار آزادی فوری آنهاست».

وی افزوده است: «اکنون نوبت جامعه بین‌المللی است تا همراه هم در کنار مردم ایران بایستند و رژیم [جمهوری اسلامی] را پاسخگو کنند».

خبرگزاری مهر بامداد سه‌شنبه به نقل از یک «منبع مطلع» از بازداشت خانواده پویا بختیاری خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از این «منبع مطلع» که نامش را فاش نکرد نوشت: «یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان در روند پروژه ضد انقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختارشکنانه خود اصرار ورزیدند».

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که علاوه بر ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری٬ پدر و مادر پدر پویا بختیاری؛ افراد دیگری از جمله‌ پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر،‌ شوهر خواهر، دایی‌، عمو و پسر عموی ۱۱ ساله پویاهم توسط نیروها امنیتی بازداشت شدند.

هنوز اطلاعی در خصوص محل بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری در دست نیست.

خانواده پویا بختیاری رسما اعلام کرده بودند که قرار است روز پنجم دی‌ همزمان با چهلمین روز کشته‌شدن فرزندشان مراسمی در شهر کرج برگزار کنند و برای شرکت همگان فراخوان داده بودند.

عفو بین‌الملل نیز در حساب کاربری خود در توئیتر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا ناهید شیربیشه و منوچهر بختیاری را که خواهان اجرای عدالت برای مرگ فرزندشان پویا بختیاری هستند فورا و بدون قیدوشرط آزاد کنند.

عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید، باورنکردنی است که مقام‌های ایران به بازداشت والدینی داغدار متوسل شده‌اند.

پویا بختیاری یکی از صدها نفری است که در اعتراض‌های چهل روز پیش در ایران که بیش از یکصد شهر را در بر گرفت به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نشده‌اند آماری از تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و افراد بازداشت شده را اعلام کنند ولی نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های بین‌المللی آمارهای تکان‌دهنده‌ای در این زمینه منتشر کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان در اعتراض‌های هفته آخر آبان را ۳۰۴ نفر اعلام کرده است، حال آنکه خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع در وزارت کشور ایران گفته که ۱۵۰۰ نفر در این اعتراض‌ها جان باخته‌اند.

مقام‌های ایران این آمارها را رد کرده و «کشته‌سازی» خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG