لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

پومپئو: مقامات لبنان درباره حفظ قدرت به دور از دستان مداخله‌گر ایران هم‌نظرند


مایک پمپئو می‌گوید که «حزب‌الله برای همه مردم لبنان؛ مسیحی و مسلمان، از شمال و بقاع گرفته تا سراسر این کشور، یک تهدید است».
مایک پمپئو می‌گوید که «حزب‌الله برای همه مردم لبنان؛ مسیحی و مسلمان، از شمال و بقاع گرفته تا سراسر این کشور، یک تهدید است».

وزیر خارجه آمریکا بعد از سفر به بیروت گفت تمام مقامات لبنان که با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد، بر اهمیت حفظ قدرت سیاسی کشورشان به دور از دستان مداخله‌گر جمهوری اسلامی ایران اتفاق‌نظر دارند.

مایک پمپئو می‌گوید از مذاکراتش با مقامات لبنان به این نتیجه رسیده که همه آنها به اتفاق علیه گروه حزب‌الله هم‌نظرند.

وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سفر به خاورمیانه، پس از دیدار از کویت و اسرائیل، در روزهای دوم و سوم فروردین در لبنان حضور یافت.

وی در این نخستین سفر به بیروت پس از رسیدن به مقام وزارت خارجه، با میشل عون، رئیس‌جمهوری، سعد حریری، نخست‌وزیر، ولید جنبلاط، رئیس مجلس، جبران باسیل، وزیر خارجه و ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان، مذاکراتی با محوریت جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله انجام داد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، آقای پمپئو روز شنبه در مصاحبه با الن درگام از شبکه «ام‌تی‌وی»، گفت دادن امکان فعالیت به حزب‌الله در لبنان را «خطرناک» می‌داند.

وی در سفر به لبنان نیز تاکید کرد که «حزب‌الله، صرفا یک سازمان تروریستی است» که «با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با هدف نابودی اسرائیل و حتی با نیت نابودی دمکراسی‌های غربی، از جمله آمریکا، برپا شد».

مایک پمپئو در این مصاحبه نیز تکرار کرد که «حزب‌الله برای همه مردم لبنان؛ مسیحی و مسلمان، از شمال و بقاع گرفته تا سراسر این کشور، یک تهدید است».

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که «شریکان خوب» آمریکا در لبنان بدانند که ما آماده‌ایم از تلاش آنها حمایت کنیم و آنان مجبور نیستند به ایران امکان دهند بقای «یک سازمان تروریستی را که به لبنان رخنه کرده» تضمین کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله چهره‌های سیاسی لبنانی نزدیک به این سازمان را نیز شامل شود، گفت که آمریکا آماده استفاده از ابزارهای مسالمت‌جویانه برای کسب اطمینان از رسیدن به «نتایج درست» است.

آقای پمپئو که جمعه شب در یک سخنرانی گفت «مردم لبنان باید شجاع باشند و در برابر حزب‌الله بایستند»، در این مصاحبه نیز تاکید کرد که دیدار او نشان داد که لبنانی‌ها آماده تلاش برای این هدف هستند و «می‌دانند که حاکمیت و استقلال آنها به کوشش خودشان بستگی دارد».

برخی از رسانه‌های لبنان و منطقه، به ویژه از جناح هم‌سو با حزب‌الله، مدعی بودند که استقبال و مذاکرات مقامات ارشد لبنانی از جمله جبران باسیل با همتای آمریکایی‌اش سرد بوده است؛ امری که آقای پمپئو آن را رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با ام‌تی‌وی در پاسخ به این پرسش که از ملاقات خود با وزیر خارجه لبنان خشنود نبوده، گفت، نمی‌داند چه کسانی این مطالب را بیان کرده‌اند در حالی که جلسه مذاکرات کاری «خوب»، «صادقانه» و «سازنده» بوده و «جایی هم که اختلاف نظری هست، تلاش در حل آن است».

جبران باسیل در نشست خبری مشترک روز جمعه با همتای آمریکایی‌اش، ضمن قدردانی از کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش لبنان، این را نیز گفت که «حق طبیعی لبنان است که در برابر «اشغالگری از سوی اسرائیل، از خود واکنش نشان دهد» اما آقای پمپئو گفت که حزب‌الله از آغاز برپایی‌اش «سدی برای تحقق آرمان ملت لبنان بوده است».

وزیر خارجه آمریکا لبنان را «مکانی ویژه در خاورمیانه» با حکومت و ساختاری که نشان از «یک دمکراسی با تنوع بزرگ مذهبی» است نامید و تاکید کرد که در دیدار با گروهی از لبنانی‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری آمریکا جهت «رشد اقتصادی لبنان» نیز مذاکره کرده است.

وی که به تازگی از یک اردوگاه جنگ‌زدگان سوریه در بقاع نیز دیدار کرده، گفت لبنان که با همه تنگناهای اقتصادی‌اش سال‌ها پذیرای این آوارگان بوده، باید به خود افتخار کند.

به گفته آقای پمپئو، ماموریت آمریکا در ارتباط با سوریه، دستیابی به راه حل سیاسی است که بازگشت هر چه زودتر این آوارگان را امکان پذیر کند.

آمریکا که ایران و حزب‌الله را تحت تحریم‌های سنگین قرار داده، تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران با وجود تنگناهای اقتصادی کشور خود و وضعیت دشوار معیشتی مردم ایران، هنوز سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله کمک مالی اعطا می‌کند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله که در برابر سفر وزیر خارجه آمریکا به لبنان سکوت کرده، پیش‌تر گفته است که «نان، آب، پول، اسلحه و موشک‌هایی که با آن اسرائیل را تهدید می‌کند، همه از ایران می‌آید».

حسن نصرالله اما در روزهای گذشته با تایید ضمنی اثرات تحریم‌ها علیه سازمان‌اش، هواداران حزب‌الله را به اعطای کمک مالی تشویق کرد.

برخی از مقامات لبنان تاکید دارند که حزب‌الله بخشی از پیکره سیاسی مجلس و دولت این کشور و مورد حمایت بخش‌هایی از لبنانی‌ها است.

XS
SM
MD
LG