لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

پومپئو: قاسم سلیمانی در بغداد ماموریت دیپلماتیک نداشت؛ ظریف دروغ می‌گوید


مایک پومپئو می‌گوید که راهبرد ایالات متحده در قبال ایران «این است که از جان آمریکایی‌ها محافظت کنیم».
مایک پومپئو می‌گوید که راهبرد ایالات متحده در قبال ایران «این است که از جان آمریکایی‌ها محافظت کنیم».

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۷ دی گزارش‌ها درباره اینکه قاسم سلیمانی در سفرش به عراق حامل پیامی دیپلماتیک برای عربستان سعودی بوده را «دروغ» خواند و گفت که فرمانده نیروی قدس به خاطر ماموریت دیپلماتیک به بغداد نرفته بود.

مایک پومپئو در یک نشست خبری در واشینگتن گفت قاسم سلیمانی وقتی که هدف حمله پهپادی ارتش آمریکا قرار گرفت برای یک ماموریت صلح‌آمیز در بغداد به سر نمی‌برد.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به تلویزیون سی‌ان‌ان گفته بود که قاسم سلیمانی برای دیدار با نخست‌وزیر عراق و کاهش تنش بین ایران و عربستان در یک مأموریت دیپلماتیک در بغداد بوده است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، نیز روز ۱۵ دی در پارلمان این کشور گفت که قاسم سلیمانی برای انتقال پیام ایران به عربستان به بغداد سفر کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در اظهارات روز سه‌شنبه خود گفت: «ظریف تبلیغاتچی رژیم است و این دروغ‌ها را می‌گوید».

آقای پومپئو تاکید کرد: «هیچ کسی نمی‌تواند باور کند یا پیشینه‌ای وجود داشته باشد که نشان دهد این دیپلمات و آقای محترم آمده بود بغداد که یک ماموریت صلح انجام دهد. ما می‌دانیم این دروغ است. این پروپاگاندای ایران است. ما قبلا هم از این دروغ‌ها شنیده بودیم».

او افزود: قاسم سلیمانی «هیچ ماموریت دیپلماتیک نداشت. گفته بودند که او به بغداد آمده بود تا توافق صلح سعودی را انجام بدهد. من با همتای سعودی‌ام صحبت کردم و ایشان گفت که چنین چیزی نبوده است».

آقای پومپئو در ادامه نشست خبری‌اش حاضر نشد جزئیات اطلاعاتی که منجر به حمله پهپادی روز ۱۳ دی آمریکا به فرمانده نیروی قدس سپاه در نزدیکی فرودگاه بغداد شد را بیان کند ولی گفت: «هر بار که یک رئیس‌جمهور تصمیمی با این عظمت می‌گیرد مطمئن باشید که اطلاعات خیلی زیادی در برابر ما بوده است».

وی تصریح کرد:‌ «اطلاعاتی که به ما داده شده بود از مناطق مختلف در خاورمیانه بود، ریسک‌ها و تهدیدها را ارزیابی کردیم، فرصت‌ها را هم ارزیابی کردیم و به روشنی می‌توانستیم ببینیم که قاسم سلیمانی نه تنها صدها هزار نفر را در سوریه کشته و ویرانی‌های وحشتناک در لبنان و یمن به بار آورده بود، و حتی حاکمیت ملی و استقلال و آزادی مردم منطقه را نقض کرده بود، بلکه شاهد این بودیم که داشت کارزار تروریسم را در منطقه ادامه می‌داد».

وزیر خارجه آمریکا گفت: تصمیم به کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران «اقدام درستی بود و خوب انجام شد و به موقع بود. وزارت دفاع کار فوق العاده‌ای انجام داد و رئیس‌جمهوری این کار را متناسب و در چارچوب راهبرد ما در مقابل تروریسم دنبال کرد».

آقای پومپئو با بیان اینکه «راهبرد ما در قبال ایران این است که از جان آمریکایی‌ها محافظت کنیم»، تاکید کرد که دولت دونالد ترامپ کاری انجام نداده است مگر اینکه قبلا «از نظر قانونی بررسی» شده باشد.

وی حمله به قاسم سلیمانی را بخشی از «کارزار فشار حداکثری» ایالات متحده علیه ایران خواند و گفت: «ایرانی‌ها از این به بعد باید این را درک کنند اقدام متفاوتی مثل حمله سلیمانی می‌تواند بخشی از این کارزار باشد».

قاسم سلیمانی بامداد ۱۳ دی همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در حمله پهپادی ارتش آمریکا کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

دمکرات‌های آمریکایی از دولت دونالد ترامپ خواستند که اطلاعات مربوط به کشتن فرمانده نیروی قدس را از طبقه‌بندی خارج کند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که «انتقامی سخت» در راه است.

در مقابل، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تهدید کرده که به هر واکنشی از سوی ایران به «شدت»، «سریع» و «شاید هم غیرمتناسب» پاسخ خواهد داد.

توئیت دونالد ترامپ در مورد حمله به اماکن فرهنگی واکنش‌هایی را همراه داشت و به همین دلیل نیز خبرنگاران مجددا در این مورد پرسش‌هایی را از او مطرح کردند.

در پاسخ نیز آقای ترامپ گفته بود «آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. [آن‌وقت] ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟»

«آیت‌الله‌ها به فرهنگ ایران آسیب زدند نه آمریکا»

وزیر امور خارجه آمریکا درباره واکنش‌ها به تهدید آقای ترامپ درباره حمله به مراکز مهم فرهنگی ایران، گفت: «هر کاری که ما انجام می‌دهیم مطابق با قوانین بین‌المللی است. مردم آمریکا می‌توانند مطمئن باشند که این‌گونه عمل خواهد شد».

آقای پومپئو تصریح کرد: «بگذارید بگویم چه کسی به فرهنگ ایرانی آسیب رسانده است؟ ایالات متحده آمریکا نبود، آیت‌الله‌ها بودند. اگر می‌خواهید بدانید که چه کسی مردم را از آزادی‌های مذهبی محروم کرده است، جلوی فرهنگ باستانی و عمیق مردم ایران را گرفته و نگذاشته است که ادامه پیدا کند، نمی‌گذارند که مردم ایران به مقبره کوروش بروند؛ ایالات متحده نبوده است، آیت‌الله‌ها بودند».

XS
SM
MD
LG