لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

حیدرالعبادی پایان «خلافت اسلامی» را در عراق اعلام کرد


بازپس گیری مسجد ۸۵۰ ساله «نوری» پیروزی نمادین برای نیروهای عراقی به شمار می‌رود.
بازپس گیری مسجد ۸۵۰ ساله «نوری» پیروزی نمادین برای نیروهای عراقی به شمار می‌رود.

حیدرالعبادی روز پنجشنبه هشتم تیرماه پایان «خلافت باطل اسلامی» را در عراق اعلام کرد. بیانیه نخست‌وزیر عراق پس از آن صادر شد که نیروهای نظامی این کشور مسجد ویران شده تاریخی «نوری» در شهر موصل را از دست شبه‌نظامیان گروه داعش خارج کردند.

مسجد نوری که به مسجد جامع موصل نیز معروف است سه سال پیش محل اعلام خلافت خودخوانده ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدرالعبادی در بیانیه‌ای گفته است:‌ «بازگشت مسجد النوری و مناره خمیده آن به آغوش ملت پایانی است بر خرافه اسلامی».

او گفت که نیروهای عراقی به تعقیب شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی ادامه می‌دهند «تا آنها را کشته یا دستگیر کنند، تا نفر آخرشان».

شبه‌نظامیان گروه داعش مسجد نوری و مناره خمیده آن را هفته پیش همزمان با پیشروی نیروهای عراقی به سمت آن منفجر کردند. پرچم این گروه از ژوئن سال ۲۰۱۴ بر فراز مناره این مسجد در اهتزاز بود.

بازپس گیری این مسجد ۸۵۰ ساله پیروزی نمادین برای نیروهای عراقی به شمار می‌رود که از حدود هشت ماه پیش در تلاش بودند این شهر را از تصرف گروه حکومت اسلامی خارج کنند.

نیروهای عراقی در این جنگ از حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برخوردار بودند.

به گفته مقام‌های عراقی، انتظار می‌رود که در روزهای آینده،‌ نبرد طولانی مدت برای آزادی موصل به پایان برسد.

کاهش سرزمین و درآمدهای داعش

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران گزارش داده که گروه داعش ۶۰ درصد از سرزمین‌های تحت کنترل خود و ۸۰ درصد درآمدش را از دست داده‌ است.

این گروه در ژانویه سال ۲۰۱۵ (دی ۹۳) حدود ۹۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خاک در اختیار داشت ولی در ژوئن امسال این رقم به ۳۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رسیده است.

بدترین سقوط گروه حکومت اسلامی در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۷ بود که در این دوره، ۲۴ هزار کیلومتر از سرزمین‌های در اختیار خود را از دست داده است.

کلمبوس استراک، تحلیلگر ارشد خاورمیانه در موسسه «آی‌اچ‌اس مارکیت»، گفته است: «سه سال پس از اعلام "خلافت اسلامی"، واضح است که پروژه حکومتداری این گروه شکست خورده است».

این موسسه همچنین از سقوط ۸۰ درصدی درآمدهای گروه داعش خبر داده و گفته است، در حالی که این گروه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ حدود ۸۱ میلیون دلار درآمد داشت، این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ به ۱۶ میلیون دلار سقوط کرد.

XS
SM
MD
LG