لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

پوتین به اسد: روسیه از تمامیت ارضی سوریه دفاع خواهد کرد


بشار اسد (راست) رئیس‌جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی.
بشار اسد (راست) رئیس‌جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی.

ولادیمیر پوتین در پیام تبریک سال نو به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، گفت که روسیه از تلاش‌های سوریه برای دفاع از حاکمیت خود حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری روسیه روز شنبه ۹ دی تاکید کرد که مسکو «به کمک‌های خود به سوریه در راستای حفظ حاکمیت، یکپارچگی، وحدت سرزمینی‌ و همچنین تلاش‌ها برای بازسازی اقتصاد ملی‌اش ادامه خواهد داد».

آقای پوتین اوایل ماه جاری میلادی به واحدهایی از نیروهای نظامی روسیه در سوریه فرمان داد تا از این کشور عقب‌نشینی کنند، ولی گفت که این کشور در پایگاه هوایی حمیم در لاذقیه سوریه و پایگاه دریایی طرطوس «حضور دائمی» خواهد داشت.

روسیه همراه با ایران و گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان از مدافعان اصلی بشار اسد در مقابله با گروه‌های شورشی مخالف حکومت دمشق هستند که در شش سال گذشته درگیر جنگ داخلی این کشور بوده‌اند.

روسیه در سپتامبر سال ۲۰۱۵ با انجام حملات هوایی علیه مخالفان اسد رسما وارد کارزار سوریه شد و جنگ را به نفع حکومت این کشور تغییر داد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که نیروهای رژیم بشار اسد روز شنبه به سمت مقر جهادگرایان در مرز شمال غربی استان ادلب پیشروی کرده‌اند که در کنترل حکومت دمشق نیست.

گزارش ناظران حقوق بشر سوریه- مستقر در لندن- حاکی است که نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان هوادار آن با پشتیبانی هواپیماهای روسی از روز دوشنبه در حال نبرد با جنگجویان جهادی هستند که در منطقه‌ای بین استان ادلب و حما مستقر هستند.

این درگیری که می‌تواند نشانه‌ای از یک عملیات بزرگ برای خارج کردن استان ادلب از دست شورشیان وابسته به گروه القاعده باشد، روز پنجشنبه تشدید شد.

ناظران حقوق بشر سوریه روز شنبه اعلام کردند که نیروهای اسد در جریان پیشروی خود، چند روستا و مناطق اطراف را به تصرف خود در آوردند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، هم گزارش داده که نیروهای وفادار به اسد کنترل پنج روستا، مناطق و «تپه‌های استراتژیک» در شمال استان حما را در دست گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که افراد غیرنظامی در حال فرار از مناطق نزدیک به محل درگیری‌ها و عزیمت به مرکز استان ادلب هستند.

از روز پنجشنبه تاکنون ۳۲ نیروی دولتی و شبه نظامیان طرفدار آنها و همچنین ۲۹ تن از شورشیان وابسته به گروه‌های اسلامگرا یا شاخه سابق القاعده یعنی فتح‌الشام کشته شده‌اند.

۲۲ غیرنظامی نیز در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

جنگ داخلی در سوریه ظرف شش سال گذشته بیش از ۳۴۰ هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ک.ر
XS
SM
MD
LG