لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

«کمتر از هزار داعشی» در عراق و سوریه باقی مانده‌اند


رئیس‌جمهور فرانسه به تازگی پیش‌بینی کرد که جنگ با داعش در سوریه تا دو ماه دیگر پایان یابد.
رئیس‌جمهور فرانسه به تازگی پیش‌بینی کرد که جنگ با داعش در سوریه تا دو ماه دیگر پایان یابد.

ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا روز چهارشنبه خبر داد که تعداد جنگجویان حکومت اسلامی (داعش) که در عراق و سوریه باقی مانده‌اند کمتر از هزار نفر است. این رقم یک سوم تعدادی است که سه هفته پیش از این تخمین زده شده بود.

سخنگویان ائتلاف یادشده که نامشان ذکر نشده به خبرگزاری رویترز گفتند که بیشتر هزار نفر باقیمانده هم اینک در مناطق بیابانی شرق سوریه و غرب عراق در حال تعقیب و گریز به سر می‌برند.

ائتلاف به رهبری آمریکا روز پنجم دسامبر گفته بود که کمتر از ۳۰۰۰ جنگجوی داعشی در این دو کشور باقی مانده‌است.

ایالات متحده یک ائتلاف بین‌المللی را از سال ۲۰۱۴ علیه حکومت اسلامی رهبری کرده‌است و نظامیان آمریکایی به عنوان مشاور به نیروهای عرب و کرد منطقه علیه داعش یاری رسانده‌اند.

سخنگویان ائتلاف به رویترز گفتند که بیشتر افراد داعش در سه سال گذشته کشته یا اسیر شده‌اند. سخنگویان ائتلاف اما در پاسخ به این پرسش که «آیا افراد داعش موفق به فرار به کشورهای دیگر شده‌اند؟»، گفتند که از گمانه‌زنی در این مورد خودداری می‌کنند اما تلاش ائتلاف جلوگیری از این امر است.

عراق در تاریخ نهم دسامبر پیروزی کامل خود بر داعش را اعلام کرد. در سوریه نیز بیشتر مناطق تحت تصرف داعش توسط دولت بشار اسد بازپس گرفته شده است.

داعش که زمانی بخش زیادی از سوریه را در اختیار داشت، اکنون تنها مناطق کوچکی از خاک سوریه را در کنترل دارد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به تازگی پیش‌بینی کرد که جنگ با داعش در سوریه تا دو ماه دیگر پایان یابد.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، روز سه‌شنبه هشدار داد که شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) در حال مهاجرت از سوریه و عراق به کشورهای همجوار هستند تا از آنجا به ایران و چند کشور دیگر نفوذ و حمله کنند.

بیل سلوین، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، اردیبهشت‌ماه سال جاری تعداد نفرات گروه داعش در افغانستان را ۸۰۰ تن تخمین زد.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ در دومین شهر عراق، موصل، اعلام استقرار خلافت کرد اما پس از آن رفته رفته مجبور به عقب‌نشینی از مناطق مورد تصرف خود شد.

......................

با استفاده از رویترز. پ.پ

XS
SM
MD
LG