لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

بازداشت ۱۵ تن پس از حمله به یک کلیسای قبطی در جنوب قاهره


دیدار رئیس‌جمهور مصر با رهبر قبطیان این کشور در آذر ماه ۹۵ پس انفجار در یک کلیسای قبطی
دیدار رئیس‌جمهور مصر با رهبر قبطیان این کشور در آذر ماه ۹۵ پس انفجار در یک کلیسای قبطی

مقام‌های دولت مصر، ۱۵ تن را به ظن دست داشتن در حمله به کلیسای قبطی دستگیر کرد. این کلیسای قبطی «بدون پروانه» و در روستایی در جنوب قاهره گزارش شده است.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رویترز، شماری از مسلمانان در روستای کفر الواصلین روز جمعه و پس از مراسم نماز جمعه، به این کلیسا حمله کردند.

بر پایه بیانیه‌ای که از سوی معاون اسقف اعظم اطفیح منتشر شده، مهاجمان تمام شیشه ها را شکسته و پس از آن به داخل بنای کلیسا رفته و هرچه در آن جا بود را از بین بردند.

در این بیانیه آمده که بنای یاد شده، در ۱۵ سال گذشته میزبان مسیحیان قبطی بوده است. پس از قانون مصوب سال ۲۰۱۶ مربط به مجوز و ثبت کلیساها، دفتر اسقف قبطی مصر درخواست ثبت حقوقی این کلیسا را تحویل دولت داده است.

یک منبع قضایی مصر به خبرگزاری رویترز گفته که دستگیرشدگان، با اتهام‌هایی چون «دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای، به خطر انداختن اتحاد ملی و تخریب ملک خصوصی» روبه‌رو هستند.

این منبع افزوده که مالک این کلیسا هم دستگیر شده و در انتظار رسیدگی به اتهام‌هایی از جمله نوع عملیات انجام شده در این مکان است..

مسیحیان در مصر نزدیک به یک دهم جمعیت ۹۵ میلیونی این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. مصر در میان کشورهای خاورمیانه، بزرگترین جامعه مسیحیان را دارد.

گزارش رویترز حاکی است مسیحیان در مصر، برای سالیان متمادی شکایت‌هایی مبنی بر تبعیض علیه مسیحیان ارائه کرده‌اند. دولت مصر حاضر به اعلام عمومی آمار دقیق مسیحیان نیست و مسیحیان می‌گویند دولت همواره آمار پیروان این دین را کمتر از مقدار واقعی، اعلام می‌کند.

یکی از ساکنان روستایی که حمله به کلیسا در آن انجام شده و نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است: «شماری از مسلمانان خواهان تبدیل این بنا به کلیسا نیستند چرا که بنای یاد شده، در کنار یک مسجد بزرگ واقع شده است».

مسیحیان قطبی مصر هر از چندی مورد حمله قرار می‌گیرند و از جمله در مهرماه امسال اعلام شد که یک کشیش کلیسای قبطی در قاهره در یکی از محلات فقرنشین این شهر با ضربات ساطور کشته شده است.

در یک سال گذشته گروه‌های اسلامگرا و جهادی از جمله گروه داعش مسئولیت حملاتی را علیه مسیحیان قبطی در مصر به عهده گرفته‌اند، که بر پایه گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ مسیحی قبطی در جریان این حملات کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG