لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

داعش مسئولیت حمله به اتوبوس قبطیان مصر را به عهده گرفت


گروهی از مسحیان مصر در حال سوگواری بر تابوت کشته‌شدگان حمله روز جمعه در کلیسایی در مینیا
گروهی از مسحیان مصر در حال سوگواری بر تابوت کشته‌شدگان حمله روز جمعه در کلیسایی در مینیا

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش، روز شنبه مسئولیت حمله مردان مسلح به اتوبوس حامل مسیحیان قبطی در مصر را که به کشته شدن ۲۹ تن منجر شده، به عهده گرفت.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه‌ای که در سایت خبر منتسب به گروه داعش، اعماق، منتشر شده ادعا شده که ۳۲ تن در این حمله کشته شده‌اند اما جزئیاتی در مورد اختلاف این آمار با آمار رسمی اعلام شده از سوی مقام‌های مصری اعلام نشده است.

در ارتباط با وضعیت قربانیان حمله روز جمعه، آن طور که آسوشیتدپرس به نقل از کابینه مصر گزارش کرده، ۱۳ تن همچنان در درمانگاه‌هایی در قاهره و نیز در مینیا بستری هستند.

از ماه دسامبر گذشته، آذر ماه ۹۵، این چهارمین حمله گروه‌های افراطی در مصر است که مسئولیت آن توسط داعش پذیرفته شده، و در این حملات که دو مورد از آن در ماه آوریل و یک مورد در ماه دسامبر صورت گرفته ۱۰۴ تن کشته شده‌اند که بسیاری از آنها را مسیحیان قبطی مصر تشکیل می‌دهند.

مسیحیان قبطی ۱۰ درصد جمعیت ۹۲ میلیونی مصر را تشکیل می‌دهند.

از زمان حملات ماه آوریل در مصر که در آستانه عید پاک رخ داد، وضعیت اضطراری سه ماهه در مصر برقرار شده است.

روز شنبه همچنین گزارش شد که ارتش مصر به تلافی حمله روز جمعه، حملاتی هوایی را علیه مواضع گروه‌های شبه‌نظامی در شرق لیبی ترتیب داده است.

بیانیه‌ای که روز شنبه در «صفحه رسمی ارتش مصر در فیس‌بوک» منتشر شده، بدون اشاره به جزئیات تأکید می‌کند که این حملات هوایی «در طول روز و شب» ادامه داشته و به «انهدام کامل» مواضع شبه‌نظامیان انجامیده است.

پیشتر در شامگاه جمعه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تأکید کرده بود که آنچه در جریان حمله روز جمعه دیده، «بی‌پاسخ نخواهد ماند». او یادآور شده بود که «حمله‌ای به شدت دردناک» پایگاه‌های شبه‌نظامیان را هدف قرار داده و تصریح کرده بود که «مصر هیچگاه در حمله به پایگاه‌های ترور، هر کجا که باشند، تردیدی نخواهد کرد».

آقای سیسی در این اظهارات که در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم مصر بیان شد، همچنین از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواسته بود که رهبری نبرد جهانی علیه تروریسم را بر عهده بگیرد.

او همچنین در گفت‌وگوی با پاپ تاوادروس دوم، رهبر معنوی کلیسیای ارتدوکس قبطی مصر، اطمینان داده است که دولتش تا زمان تنبیه عاملان این حمله آسوده نخواهد نشست.

کشتار مسیحیان مصری موجی از محکومیت بین‌المللی را در پی داشته است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن محکوم کردن این کشتار، خواستار مجازات عاملان این حمله شده، و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در پیامی به خانواده‌های قربانیان این حمله تسلیت گفته است.

XS
SM
MD
LG