لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

ولادیمیر پوتین: حضور یا خروج ایران از سوریه مشکل ما نیست


 پوتین می‌گوید که خروج ایران از سوریه بستگی به ارائه تضمین‌های امنیتی لازم برای دمشق دارد.
پوتین می‌گوید که خروج ایران از سوریه بستگی به ارائه تضمین‌های امنیتی لازم برای دمشق دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید حضور یا خروج ایران از سوریه موضوعی است که باید بین تهران و دمشق یا تهران و واشینگتن حل‌وفصل شود.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در نشستی در شهر سوچی پیرامون سیاست‌های جهانی گفت: «این تصمیمی است که باید آنها بگیرند و ترغیب ایران برای خروج از سوریه مشکل روسیه نیست. البته ما مایل هستیم در مذاکرات آنها حضور داشته باشیم».

وی تاکید کرد که مسکو هم با تهران و هم با دمشق روابط مستحکم و عمیقی دارد، اما حضور ایران در سوریه موضوع دیگری است که باید ایران و سوریه و آمریکا درباره آن با هم مذاکره کنند و تصمیم بگیرند. «ما آماده‌ایم که در این مذاکرات حضور داشته باشیم».

آقای پوتین همچنین گفت که خروج ایران بستگی به ارائه تضمین‌های امنیتی لازم برای سوریه دارد و گفت که روسیه در مذاکرات با ایران برای عقب‌نشینی از مرزهای اسرائیل در تابستان جاری کمک کرد.

عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از نزدیکی مرزهای اسرائیل با درخواست اسرائیل و آمریکا انجام شده بود.

درخواست ارائه تضمین‌های امنیتی به دمشق در حالی است که روسیه و ایران از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه، همواره پشتیبان بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور بوده‌اند و آمریکا، بسیاری از کشورهای اروپایی، عربی و ترکیه مخالف رژیم سوریه به رهبری اسد هستند.

پوتین همچنین از تلاش‌های ترکیه برای ایجاد یک منطقه غیرنظامی در شمال ادلب قدردانی کرد و گفت که اگرچه اولتیماتوم ۱۵ اکتبر (دوشنبه هفته جاری) برای خروج شبه‌نظامیان افراطی و سلاح‌های سنگین از این منطقه کاملا محقق نشده است، اما روسیه واقف است که ترکیه با تمام توان خود جهت رسیدن به این هدف تلاش می‌کند.

روسیه و ترکیه ماه گذشته پیرامون این منطقه غیرنظامی در سوریه توافق کرده بودند.

خبرگزاری دولتی ترکیه روز ۱۶ مهرماه به نقل از یک مقام دولت آن کشور گزارش داد که شورشیان تحت حمایت آنکارا، تمام سلاح‌های سنگین خود را، همان‌طور که در توافق پوتین و همتای وی رجب طیب اردوغان تاکید شده بود، از منطقه حائل در ادلب خارج کرده‌اند.

پوتین همچنین به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران اشاره کرد و گفت که این تحریم‌ها، اعتماد جهانی به دلار را از بین می‌برد.

به گفته وی، تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها باعث می‌شود که یک نظام جدید مالی برای پرداخت‌ها شکل بگیرد که از دلار استفاده نمی‌کند.

پوتین به خود روسیه اشاره کرد که «به صورت چشمگیری» ذخایر دلار خود را کاهش داده است و رو به ارزهای دیگر آورده است.

رئیس‌جمهوری روسیه به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه نیز اشاره کرد و گفت که روسیه منتظر است تا تحقیقات پیرامون این موضوع تکمیل شود.

وی با اشاره به گزارش‌هایی پیرامون قتل این روزنامه‌نگار در ساختمان کنسولگری گفت کسانی که چنین ادعایی دارند باید شواهد خود را ارائه دهند.

پوتین گفت که ناپدید شدن (خاشقچی) یک فاجعه است، اما بایستی ابتدا بدانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ گفت که به نظرش رئیس‌جمهوری آمریکا مایل است که روابط با روسیه را بهبود بخشد و گفت که دولت مسکو همواره برای بهبود روابط آماده است.

وی به اختلاف سیاسی دمکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا اشاره کرد و گفت که این موضوع هرگونه تلاش احتمالی ترامپ برای بهبود روابط با روسیه را با بن‌بست مواجه کرده است.

آمریکا روسیه را متهم به دخالت در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری این کشور کرده و تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کرده است. روسیه این موضوع را تکذیب می‌کند.

منابع: خبرگزاری تاس، آسوشیتدپرس، خبرگزاری آناتولی/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG