لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

نتانیاهو: متعهد به پیشگیری از توسعه قلمرو رژیم ایران هستیم


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان دیدار از ناوشکن موشک‌انداز آمریکایی در بندر اشدود
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان دیدار از ناوشکن موشک‌انداز آمریکایی در بندر اشدود

نخست‌وزیر اسرائیل با تأکید بر اینکه نیروهای ایرانی «باید از سوریه، یمن و عراق خارج شوند و دست از جنگ‌افروزی و توسعه فلاکت بردارند» گفت: «ما متعهد به پیشگیری از توسعه قلمرو رژیم ایران هستیم».

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر در حساب فارسی خود در توئیتر نوشت: «پرزیدنت ترامپ بارها این تعهد را تکرار کرده» و «از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر رفتار تجاوزکارانه رژیم ایران در سوریه حمایت کرده است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها از ایران به عنوان عامل بی‌ثباتی منطقه و جهان یاد کرده و مقام‌های دولت او نیز بر خروج نیروهای ایران از سوریه و حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید کرده‌اند.

همچنین در متن «راهبرد ملی مقابله با تروریسم» که دولت ترامپ هفته گذشته منتشر کرد، بارها از سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش «که در حال بی‌ثبات سازی ... در مناطقی همچون عراق، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی، سوریه و یمن هستند»، به عنوان تهدیدهای پیش روی ایالات متحده ذکر شده است.

دولت نتانیاهو بارها گفته است که حضور و گسترش نفوذ ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل را «تهدید» امنیتی بزرگی می‌داند و تحت هیچ شرایطی آن را نخواهد پذیرفت.

وی روز پنج‌شنبه همچنین در دیدار از ناوشکن موشک‌انداز آمریکایی که در بندر اشدود اسرائیل لنگر انداخته است، حضور این ناوشکن را «نماد حمایت آمریکا از اسرائیل» خواند.

به نوشته توئیتر فارسیِ نخست‌وزیر اسرائیل، آقای نتانیاهو در بازدید از این ناوشکن گفت: «ما مصمم هستیم در برابر استقرار نظامی رژیم ایران در سوریه و اقدامات نیروهای نیابتی آنها از خود دفاع کنیم ... پرزیدنت ترامپ از سیاست ما کاملا حمایت کرده و حضور این ناوشکن امروز در این‌جا نماد حمایت آمریکاست».

وزارت خارجه آمریکا چندی پیش با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد و گروه‌های مورد حمایت خود در یمن و عراق هزینه کرده است.

ایران که حضور خود در سوریه را «قانونی» و «به دعوت حکومت بشار اسد» می‌داند هنوز به سخنان تازه نخست‌وزیر اسرائیل واکنشی نشان نداده است.

در ماه‌های گذشته رویارویی ایران و اسرائیل که روابطی خصمانه با یکدیگر دارند به رویارویی نظامی کشید و اسرائیل بارها از حمله به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه خبر داد. مقام‌های سپاه پاسداران نیز چند بار از حمله به اهدافی در خاک اسرائیل سخن گفته‌اند.

حدود دو هفته پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با تأکید بر این که ایران و اسرائیل باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند گفت کشورش حاضر است میزبان چنین مذاکره‌ای باشد و از این امر خوشحال می‌شود.

با استفاده از توئیتر نخست وزیر اسرائیل و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG