لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

پوتين خواستار لغو تمام تحريم‌های ايران پس از توافق هسته‌ای شد


ولاديمير پوتين رییس جمهوری روسيه روز جمعه ۱۹ تيرماه گفت در صورت رسيدن به توافق هسته‌ای با ايران بايد تحريم‌ها عليه اين کشور به سرعت لغو شوند.

مذاکرات ايران با شش قدرت جهانی از جمله روسيه برای رسيدن به توافق هسته‌ای در ازای لغو تحريم‌های بين‌المللی هنوز ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ولاديمير پوتين در کنفرانس خبری در شهر لوفا در روسيه گفت در مورد زمان و موارد لغو تحريم‌ها عليه ايران سئوالاتی مطرح است ولی بعد اضافه کرد که اين تحريم‌ها در اسرع وقت بايد لغو شوند.

وی افزود: «ما خواستار لغو هر چه سريعتر و همه جانبه تحريم‌ها هستيم».

بر اساس تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا، در سال‌های اخير معاملات و فروش نفت ايران به شدت محدود شده است.

رييس جمهوری روسيه گفت که پس از لغو اين محدوديت‌ها به احتمال زياد ايران توليد و صادرات نفت خود را افزايش خواهد داد.

او افزود: «اين محتمل است و اقتصاد جهان خود را با اين تغيير انطباق خواهد داد. منظورم اين است که مصرف نفت افزايش خواهد يافت و ما برای اين شرايط آماده‌ايم».

از ژوئن سال ۲۰۱۴ که بهای نفت خام با بشکه‌ای ۱۱۵ دلار به اوج خود رسيد تاکنون بهای اين محصول تقريبا نصف شده است. احتمال افزايش توليد و عرضه بيشتر نفت به بازار بين‌المللی باعث شده که بهای آن کاهش يابد.

آژانس‌های انرژی کشورهای غربی روز جمعه اعلام کردند که تحت تاثير کاهش تقاضا و افزايش ميزان توليد، نزول بهای نفت تا زمانی که بازار خود را با اين وضعيت انطباق دهد تا سال آينده ادامه خواهد يافت.

اقتصاد روسيه که درآمد حاصل از فروش انرژی نيمی از بودجه کشور را تامين می‌کند تحت تاثير کاهش بهای نفت به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

اتحاديه اروپا روز جمعه و همزمان با ادامه آخرين مراحل از گفت‌وگوهای هسته‌ای و با اميدواری به موفقيت اين مذاکرات تعليق برخی از تحريم‌ها عليه ايران را تا روز ۱۳ ژوييه تمديد کرد.

رييس جمهوری روسيه اظهار اميدواری کرد که در پايان اين مذاکرات شش قدرت جهانی با ايران به توافق برسند.

XS
SM
MD
LG