لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

رویال: انتخابات قانون اساسی اروپا رابرگزار می کنم


خانم رویال رقابت سختی را با سرکوزی پیش رو دارد.
خانم رویال رقابت سختی را با سرکوزی پیش رو دارد.

سگولن رويال، نامزد حزب سوسياليست فرانسه برای انتخابات رياست جمهوری روز چهارشنبه اعلام کرد که اگر به اين مقام انتخاب شود از مردم فرانسه خواهد خواست تا بار ديگر به طرح قانون اساسی اروپا رای دهند .


به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم رويال که رقيب شانه به شانه نيکلا سارکوزی، وزير کشور فرانسه برای انتخابات رياست جمهوری است گفت که از اتحاديه اروپايی خواسته است تا در دوران رياست فرانسه بر اين اتحاديه در نيمه دوم سال ۲۰۰۸ با يک پيمان جديد موافقت کند .


او پس از ملاقات با ژان کلود يانکر، نخست وزير لوکزامبورگ، گفت: من از مردم فرانسه می خواهم که يک بار ديگر در يک رفراندوم در سال ۲۰۰۹ طرف مشورت قرار گيرند .


خانم رويال افزود: يک قانون اساسی جديد برای اروپا بايد دربرگيرنده حقوق کارگران و بخش خدمات عمومی باشد .


اين نامزد انتخابات رياست جمهوری گفت: « در اين وضعيت، من فکر می کنم که مجددا اعتماد مردم فرانسه جلب خواهد شد و ما قادر خواهيم بود که آنها را همراه کنيم، چه آنهايی که رای مثبت دادند و چه آنهايی که رای منفی به صندوق ريختند.»


به گفته خانم رويال، « فرانسوی ها خواهان اروپای کوچک نیستند، آنها خواهان اروپايی هستند که از حقوق اجتماعی ، آزادی های بنيادين و پيشرفت برای همه حمايت می کند.»


رفراندوم قانون اساسی در سال ۲۰۰۵ با رای منفی مردم فرانسه روبرو گردید که سبب شد اين اتحاديه از زمان شکل گیری اش در يک بحران عميق فرو برود .


هم سرکوزی و هم رويال پيشنهاد کرده اند که برای ايجاد تغييراتی در قانون اساسی پيشين، مذاکرات آغاز شود که می تواند شامل رياست طولانی بر اتحاديه اروپا و تصويب پارلمانی رفراندوم باشد .


نامزد حزب سوسياليت همچنين از اختیارات گسترده بانک مرکزی اروپا انتقاد کرد.


اولين دور انتخابات رياست جمهوری فرانسه روز ۲۲ آوريل سال جاری و انتخابات دور دوم روز ششم مه بين دو کانديدای برتر برگزار خواهد شد.



آلمان خواهان احیای قانون اساسی اروپا

در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز روز چهارشنبه خواستار احيای قانون اساسی اتحاديه اروپا شد و گفت: کوتاهی در توافق بر روی اين پيمان، می تواند به اشتباهی تاريخی منجر شود.


خانم مرکل که در پارلمان اروپا در استراسبورگ سخنرانی می کرد، گفت: توافق بر سر قانون اساسی اتحاديه اروپا بايد پيش از انتخابات بعدی پارلمان اين اتحاديه در سال ۲۰۰۹ باشد.


آلمان در شش ماه آينده رييس دوره ای اتحاديه اروپا خواهد بود.


XS
SM
MD
LG