لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۲

صدها نفر از ساکنان دمشق در حال فرار از اين شهر هستند


خبرهای رسيده از دمشق، پايتخت سوريه، حاکی است که صد‌ها نفر از ساکنان اين شهر برای دور شدن از مناطق درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان در حال فرار هستند.

اين اتفاق يک روز پس از انفجار ساختمان سازمان امنيت ملی سوريه که به کشته شدن چندتن از سران امنيتی و نظامی اين کشور انجاميد و همزمان با شدت گرفتن درگيری‌ها در دمشق پايتخت سوريه ميان نيروهای دولتی و مخالفان صورت می گيرد.

همچنين بشار اسد ریيس جمهوری سوريه از نظر‌ها پنهان شده است؛ تا جايی که برخی خبرگزاری‌ها گمانه زنی‌هايی درباره محل حضور او مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از يک منبع امنيتی سوريه، ارتش اين کشور، ۴۸ ساعت به ساکنان برخی از مناطق دمشق زمان داده تا اين شهر را ترک کرده و به مناطق امن پناه ببرند.

اين منبع امنيتی تاکيد کرده اين اقدام به منظور انجام عمليات پاکسازی دمشق از «تروريست ها» پيش از آغاز ماه رمضان صورت گرفته است.

ديده بان حقوق بشر سوريه هم با تاييد اين خبر گفته است که صدها نفر از ساکنان مناطق مرزه، تضامن و يرموک، روز پنجشنبه فرار از خانه های خود را آغاز کرده اند.

پيشتر خبرها حاکی از آن بود که ارتش سوريه پس از انفجار دمشق، شامگاه چهارشنبه شماری از مناطق اين شهر را هدف گلوله باران توپخانه ای خود قرار داد.

شماری از مسئولان بلند پايه امنيتی و نظامی سوريه روز چهارشنبه در انفجاری که جلسه ستاد بحران سوريه در ساحتمان سازمان امنيت ملی اين کشور را هدف قرار گرفت، کشته شدند. داوود راجحه وزير دفاع، آصف شوکت همسر خواهر بشار اسد و معاون ریيس ستاد مشترک نيروهای مسلح، محمد الشعار وزير کشور و حسن ترکمانی ریيس ستاد بحران سوريه مهمترين کشته شدگان در اين انفجار هستند.
انفجار، آتش سوزی و خشم در دمشق
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:52 0:00

منبع امنيتی سوری در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه گفته است: «ارتش تا کنون از خود خويشتنداری نشان داده بود. اما پس از انفجار چهارشنبه قصد دارد به کار تروريست ها در پايتخت پايان دهد.»
در همين حال اين گزارش به نقل ساکنان محلی دمشق افزوده است که ارتش سوريه در درگيری با مخالفان، از شهروندان غير نظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

از سوی ديگر، فعالان سوری و ساکنان محلی از درگيری ميان نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در نزديکی دفتر نخست وزيری اين کشور در دمشق در روز پنجشنبه خبر می‌دهند.

به گزارش رويترز، اين درگيری‌ها پس از آن آغاز شد که مخالفان به نيروهای دولتی و چند ايست بازرسی در دمشق يورش بردند. گزارش‌ها از افزايش شمار خودروهای زرهی و ايست‌های بازرسی در پايتخت سوريه پس از انفجار چهارشنبه حکايت می‌کند.

گفته می‌شود در اين درگيری‌ها که در محله الاخلاص همجوار دفتر نخست وزيری سوريه روی داده، دستکم يک نفر کشته شده است.

در همين حال شبکه الجزيره به نقل از شورای عمومی انقلاب سوريه، از کشتاری جديد در منطقه حجيره نزديک مزار مذهبی زينيبه در حومه دمشق خبر داده است.

بنا بر اين گزارش، هليکوپتر وابسته به ارتش سوريه، شامگاه چهارشنبه، تشييع جنازه يکی از کشته شدگان حوادث اخير را هدف قرار داد که در جريان اين حمله، دستکم ۱۰۰ نفر کشته شدند.

اين گزارش می‌افزايد در اين تشييع جنازه که ساعت ۲۲ به وقت محلی آغاز شد، دستکم ۳هزار نفر شرکت کرده بودند.

اين در حالی است که شبکه خبری العربيه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که نيروهای ارتش آزاد سوريه – گروه مسلح مخالف بشار اسد- موفق شدند فرودگاه بين المللی دمشق را با شليک ۲۰ خمپاره هدف قرار دهند.

خروج اسد از دمشق

در همين حال خبرگزاری رويترز به نقل از منابع مخالفان سوريه و يک ديپلمات غربی گزارش داده است که بشار اسد برای مديريت «عمليات پاسخگويی» به کشته شدن چهار تن از سران نظامش، به شهر ساحلی لاذقيه نقل مکان کرده است.

اين منابع افزودند بشار اسد که از زمان انفجار چهارشنبه در انظار عمومی حاضر نشده است، از شهر لاذقيه در حال فرماندهی عمليات نظامی دولتی عليه مخالفان است. اما هنوز مشخص نيست که اسد پيش از انفجار به شهر لاذقيه رفته است يا پس از آن.

شهر قرداحه زادگاه اسد، در استان لاذقيه قرار دارد.

جلسه شورای امنيت

از سوی دیگر، قرار است روز پنجشنبه جلسه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای بررسی پيش نويس قطعنامه‌ای که غرب ارائه کرده است، برگزار شود. اين جلسه قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود اما به درخواست کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، يک روز به تعويق افتاد.

سرنوشت جلسه شورای امنيت مشخص نيست چرا که روسيه تهديد کرده است قطعنامه شورای امنيت را به دليل تهديد به اعمال فشارهای بيشتر، وتو خواهد کرد.

برپايه پيش نويس اين قطعنامه، به منظور خارج کردن سلاح‌های سنگين از مناطق مسکونی ضرب الاجلی برای بشار اسد تعيين می‌شود که در صورت پايبند نبودن او به اين ضرب الاجل، تحريم‌های بيشتری عليه حکومت سوریه اعمال می‌شود.

روسيه تنها خواستار تمديد ماموريت ناظران سازمان ملل متحد در سوريه است که به منظور نظارت بر اجرای طرح صلح کوفی عنان به اين کشور رفته‌اند. مسکو با هرگونه تهديد به افزايش فشار‌ها علیه نظام سوریه مخالف است.

در همين چارچوب رابرت مود، ریيس هيات ناظران سازمان ملل متحد، در سوريه تاکيد کرد که اين کشور در مسير صلح قرار نگرفته و خشونت‌ها در آن در حال شدت گرفتن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مود پنجشنبه در بيانيه‌ای اظهار داشت: «متاسفم که اين را می‌گويم، ما در مسير تحقق صلح در سوريه قرار نگرفتيم. در چند روز گذشته شاهد افزايش خشونت‌ها در دمشق بوديم.»

ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا نيز در جريان سفر به کابل پايتخت اقعانستان به خبرنگاران رسانه‌ها گفت: «پيام روشنی به بشار اسد دارم. وقت رفتن او و انتقال قدرت در سوريه فرا رسيده است... اگر انتقال قدرت صورت نگيرد به طور حتم جنگ داخلی در سوريه روی خواهد داد.»

او همچنين افزود: «پيامی برای ولاديمیر پوتين (ریيس جمهوری روسيه) و تمام اعضای شورای امنيت دارم. وقت آن رسيده است که شورای امنيت پيامی قاطع و صريح در خصوص تحريم‌ها به بشار اسد بدهد.»

در همین حال، يوری اوشاکوف مشاور ریيس جمهوری روسيه در امور سياست خارجی به خبرنگاران گفت که مسکو در پی ميزبانی از بشار اسد در صورت ترک سوريه نيست.

او تاکيد کرد که اين مسئله در ديدار چهارشنبه پوتين با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و گفت‌و‌گوی تلفنی با باراک اوباما ریيس جمهوری آمريکا، بحث نشده است.
XS
SM
MD
LG