لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۸

«وقوع پنج انفجار دیگر» در نزدیکی پادگان برادر بشار اسد در دمشق


تصویری از یکی از انفجارهای پیشین در دمشق.
تصویری از یکی از انفجارهای پیشین در دمشق.
پس از اعلام کشته شدن وزیر دفاع سوریه و معاون او بر اثر یک انفجار در مرکز دمشق که روز چهارشنبه روی داد، خبرگزاری رویترز خبر داد که عصر چهارشنبه پنج انفجار دیگر در نزدیکی پادگان مقر استقرار نظامیان تحت فرمان برادر بشار اسد شنیده شده‌ است.

خبرگزاری الجزیره گزارش می‌دهد که وزیر اطلاعات سوریه در تلویزیون دولتی این کشور به این خبر واکنش نشان داده و گفته است که «انفجاری در پادگان» نیروهای برادر بشار اسد روی نداده است.

خبرگزاری‌ها هنوز جزئیات بیشتری در مورد این «پنج انفجار» مخابره نکرده‌اند.

تلویزیون رسمی سوریه روز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه، از کشته شدن داود راجحه، وزیر دفاع، و آصف شوکت، معاون او، بر اثر یک بمب‌گذاری انتحاری در دمشق، پایتخت سوریه، خبر داد.

گزارش‌های ضد و نقیضی نیز در مورد کشته یا زخمی شدن محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه، مخابره شده‌ است.

به گزارش رویترز، تاکنون دو گروه مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌اند که یکی از آنها «لواءالاسلام» است و دیگری «ارتش آزاد سوریه».

در حالی که خبرگزاری‌های مختلف این انفجار را «حمله انتحاری» توصیف کرده‌اند، ریاض الاسعد، فرمانده «ارتش آزاد سوریه» با اعلام برعهده گرفتن مسئولیت این انفجار توسط این «ارتش» انتحاری بودن آن را رد کرد.

مخالفان مسلح بشار اسد شامگاه دوشنبه عملیاتی گسترده را با نام «آتش‌فشان دمشق، زلزله سوریه، حمایت از حمص و المیدان» آغاز کردند که به گزارش شبکه خبری الجزیره درگیری میان مخالفان و هواداران بشار اسد در همین روز به محله «المیدان» در مرکز شهر دمشق کشیده شده‌ است.

بنا بر این گزارش، طی درگیری‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته در دمشق جریان دارد تاکنون «بیش از ۶۰ سرباز دولتی» جان باخته‌اند.


«ارتش آزاد سوریه» در شهر مارع

«نبرد سرنوشت‌ساز»

روسیه روز چهارشنبه در واکنش به تحولات این روز در دمشق گفت که «نبردی سرنوشت‌ساز» در سوریه در راه است، ولی بار دیگر بر موضع مخالف خود درخصوص صدور قطعنامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه تأکید کرد.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هشدار داد که تصویب چنین قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل «به معنای حمایت مستقیم از شورشیان است و ممکن است کشور را به جنگ داخلی سوق دهد».

وی افزود که بشار اسد «به راحتی» از قدرت کنار نخواهد رفت و به قدرت‌های غربی هشدار داد که حمایت‌شان از مخالفان بشار اسد «تنها به تشدید خونریزی در سوریه خواهد انجامید».

سرگئی لاوروف اظهار داشت که «برخی از شرکای ما به جای آرام کردن اپوزیسیون سوریه، صحنه را برای تشدید تنش‌ها آماده می‌کنند».
XS
SM
MD
LG