لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۶

ایران برای گفت‌وگو با مخالفان بشار اسد اعلام آمادگی کرد


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه- ۲۵ تیرماه- از آمادگی تهران برای گفت و گو با مخالفان بشار اسد خبر داد و افزود که «امید فراوانی» برای برون‌رفت از بحران سوریه وجود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آقای صالحی که در حاشیه یک مراسم معارفه سخن می‌گفت اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که با معارضه [اپوزیسیون] سوریه نشستی داشته باشد و معارضان را به ایران دعوت کند و ما این آمادگی را داریم که شرایط لازم را برای گفت‌وگوی بین معارضه و دولت سوریه فراهم و تسهیل کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران در درگیری پیش‌آمده میان حکومت سوریه و مخالفان آن، همواره جانب بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، را گرفته است و اعلام آمادگی برای دعوت از مخالفان اسد به ایران اقدامی کم سابقه به شمار می رود.

اعلام آمادگی تهران برای گفت‌وگو با مخالفان رژیم سوریه در حالی صورت می گیرد که کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد که ایالات متحده نقش مثبتی برای ایران در حل بحران سوریه قائل نیست.

این واکنش آمریکا در پاسخ به تاکید کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل، صورت می گیرد که خواستار مشارکت ایران در کمک به حل و فصل بحران سوریه شده بود.

به دنبال برگزاری نشست ژنو درباره سوریه که ایران و عربستان سعودی به آن دعوت نشدند، کوفی عنان که بارها بر اهمیت حضور ایران در تلاش‌های مربوط به حل بحران سوریه تأکید کرده است، به ایران سفر کرد که در پایان این دیدار گفت که ایران با طرح شش ماده‌ای صلح وی موافقت کرده است.

علی‌اکبر صالحی در سخنان روز یکشنبه خود با اشاره به دیدگاه‌های کوفی عنان در ارتباط با حل و فصل بحران سوریه گفت: «آقای کوفی عنان تاکنون با بی‌طرفی و عادلانه با این موضوع برخورد کرده و این موجب شده‌است که برخی کشورهای منطقه از این بابت ابراز نگرانی کنند که این جای تاسف دارد.»

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: «در این راستا معتقدیم که موضوع سوریه باید به صورت سوری-سوری حل شود و هیچ چیزی از بیرون تحمیل نشود و هیچ حکومتی نباید از بیرون تحمیل شود و ما این را به طور کامل رد نمی‌کنیم و امیدواریم با همکاری بین ایران و سازمان ملل و برخی کشورهای منطقه این همکاری وسیع‌تر شود و در جهت حل مشکل سوریه قدم موثری برداشته شود.»

علی‌اکبر صالحی اضافه کرد: «در سوریه موضوع دارای حساسیت بسیاری است که اگر خدای نکرده اقدام درستی درباره سوریه صورت نگیرد کل منطقه به هم می‌خورد.»

قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا هم‌اینک خواستار فشار بیشتر بر حکومت بشار اسد و افزودن تحریم‌ها علیه رژیم او هستند اما روسیه اعلام کرده‌است که قطعنامه‌های مربوط به افزایش این فشارها را وتو می‌کند.

به گفته فعالان حقوق بشر، در بحران ۱۶ ماهه سوریه تاکنون بیش از ۱۷ هزار تن کشته شده‌اند، اگرچه به دلیل حضور نداشتن رسانه‌ها و سازمان‌های مستقل بین‌المللی در سوریه، تأیید یا تکذیب این ارقام ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی روز یک‌شنبه گفت که از دیدگاه این کمیته، بحران سوریه هم‌اینک تبدیل به یک «جنگ داخلی تمام‌عیار» شده‌است.

گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب از روز دوشنبه ۱۲ تیرماه برای نشستی دوروزه در قاهره گرد هم آمدند تا راه حلی برای بحران سوریه بیابند اما «کمیسیون عمومی انقلاب سوریه» که متشکل از ۴۴ گروه اپوزیسیون سوری است اعلام کرد که به دلیل «اختلافات» سیاسی، از ادامه شرکت در این نشست خودداری کرده‌است.
XS
SM
MD
LG