لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

برادر رضا شهابی: چرا باید یک کارگر بدون هیچ جرمی در زندان باشد؟


رضا شهابى روز ۲۲ خرداد سال جارى توسط ماموران امنيتى در محل كار خود در شركت واحد بازداشت و زندانى شد.
رضا شهابى روز ۲۲ خرداد سال جارى توسط ماموران امنيتى در محل كار خود در شركت واحد بازداشت و زندانى شد.
گزارش ها از تهران حاكيست كه مقام هاى قوه قضاييه قرار بازداشت رضا شهابى، عضو هيئت مديره سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوس رانى تهران و حومه، را به مدت دو ماه ديگر تمديد كرده اند.

آقاى شهابى روز ۲۲ خرداد سال جارى توسط ماموران امنيتى در محل كار خود در شركت واحد بازداشت و زندانى شد.



حسن شهابى، برادر اين فعال كارگرى، درباره آخرين وضعيت او به بهروز كارونى مى گويد:

حسن شهابی: دو هفته پيش رفته بودم ملاقات برادرم و ۱۰ دقيقه اى او را در زندان ديدم. وضعش تعريفى نداشت و از ناحيه كمر و گردن و گوارش رنج مى برد و از نظر جسمى وضعيت او خوب نبود.

آيا در مورد مشكلات جسمانى خود و دليل آن چيزى به شما گفت؟

از او پرسيدم ولى يك نفر بالاى سر او بود. نيازى به گفتن نبود و من خودم از پشت شيشه مى ديدم كه او همان رضا نبود و از وقتى زندانى است وضعيتش خيلى فرق كرده است. از زمين تا آسمان فرق كرده و ما ديديم كه وضعيتش تعريفى نداشت.

اتهام آقاى شهابى مشخص است؟

از او پرسيدم به چه جرمى شما را گرفته اند. گفت به اتهام «ارتباط با بيگانه» كه من قبول نكرده ام. وكيل او هم چهارشنبه مى رود ملاقات و ما بايد از وكيلش بپرسيم كه وضعيت چگونه است.

يعنى وكيل آقاى شهابى تا كنون نتوانسته با او ديدار كند؟

نخير، نتوانسته ديدار كند. وضعيت او مشخص است و فعاليتش كارگرى بوده ولى اتهام زده اند كه با بيگانه ارتباط داشته است. من نمى دانم اين ارتباط با بيگانه ديگر چه جرمى است و بايد اين جرم ثابت شود.

شما اشاره كرديد كه برادرتان فعاليت كارگرى داشته است. بيشتر توضيح دهيد كه اين فعاليت كارگرى شامل چه مواردى مى شد؟

من فقط اين را مى دانم كه برادرم از سال ۸۴ كه سنديكاى كارگرى شركت واحد را بازگشايى كردند فعاليت هايش شامل حمايت از حقوق كارگر و اين طور چيزها است. بالاخره كارگر هم حق و حقوقى دارد و بايد ارگانى باشد كه كارگر مراجعه كرده و درد دل كند.

فعاليت او فقط كارگرى است و خودش هم كارگر است، يعنى راننده شركت واحد است. درد كارگر را كارگر مى فهمد و بالاخره چند نفر هم از طرف كارگران بايد نماينده شوند و ارگانى را راه اندازى كنند، اما در كشور ما اينها نمى گذارند چنين اتفاقى بيفتد. برادرم حالا به جرم مطالبه حقوق كارگران بازداشت شده است.

شما از مقام هاى قوه قضاييه در ارتباط با برادرتان چه انتظارى داريد؟

انتظار داريم لااقل جرمش را به ما بگويند. الان دو ماه است كه مادرم مريض و گوشه بيمارستان است. حداقل جرم برادرم را بگويند، ما بايد بدانيم به كدامين جرم و كار نكرده ۸۰ روز بازداشت شده است. اين عدالت است؟

مقام هاى كشور بايد امنيت جان ما را تامين كنند. من خودم كارگرم و دراين ۸۰ روز كه برادرم زندانى است به خانواده اش سر مى زنم و وقتى زن و بچه اش را مى بينم ناراحت مى شوم. وقتى خودش را هم ملاقات كردم واقعاً ناراحت شدم. آخر يك كارگر كه زندگيش از درآمدش مى گذرد، چرا بايد بدون جرم در زندان باشد.

از مقامات درخواست دارم كه تكليف برادرم را روشن كنند. بالاخره او زن و بچه دار است، يك كارگر و حقوق بگير است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG